Saturday, October 29, 2005

 

GABRA

Jam 4.30 petang. Aku sedang bersiap-siap hendak mencari makanan bagi tujuan berbuka puasa. Kata Zam, "Kita pergi ke Kotaraya. Sana da nasi ambeng yang sedap." Aku akur. Tiba-tiba telefon bimbitku berdering.
Kudengar suara isteriku di cuping teligaku. "Adik tadi telefon, angah belum sampai lagi. Dia janji datang jemput jam 4.00."
"Tunggu ajalah. Kan dia habis kerja jam 5.00."
"Tapi dia janji jam 4.00." jawabnya cemas.
"Tak apalah. Mungkin ada hal. Dah hubungi angah?"
"Tak boleh hubungi. Telefon bimbitnya rosak. Telefon pejabat tak angkat."
"Kalau ada hal, tentu dia beritahu."
"Adik tinggal seorang. Kawan-kawannya semua dah balik."
"Tak apa. Dia selamat. Jaga sekolah ada. Cikgu pun mungkina da yang belum balik."
"Hari dah makin gelap. Itulah, I nak jemput adik, angah kata dia boleh jemput. Dah jadi macam ni, susah." isteriku mula merungut.
"Yang dah lalu tu, jangan sebut lagi. Sekarang apa nak buat?"
"Tulah, adik seorang-seorang."
"Cuba tanya Hazly." aku mencadangkan.
"Dia mana tau?" bentak isteriku. Aku merasakan ada semacam rasa cemas yang dihadapinya.
"Cubalah tanya, Hazly kan suami angah. Kalau ada apa-apa, tentu dia beritahu suaminya."
"Ha, macam mana ni?"
"Ha, macam I cakap tadilah, nak apa lagi?" aku meninggikan suaraku. Sudah lama bercakap, tindakan tidak ada, fikirku. Diam.
"Halo, halo, halo ..." Senyap, tiada jawapan. Barangkali dia marah, kata hatiku. Barangkali juga dia risau.

Selepas itu, beberapa kali aku telefon isteriku semula, tetapi tiada sambutan terhadap deringan dari telefonku. Memang betullah dia marah. Memang benarlah dia cemas. Aku pula yang mula risau. Tapi kemudiannya aku memujuk diriku sendiri. Ah, pandailah dia mengurus dirinya. Dia sudah dewasa, dia berpelajaran, dia sudah belajar psikologi, sudah belajar kaunseling, tahulah mengurus stres yang dihadapi. Jangan dia sendiri garba, sudah. Jangan dia sendiri buat dirinya stres, sudah. Itulah harapanku.

Untuk dapat kepastian, aku telefon Hazly.
Hazly menjawab, "Angah kemalangan dekat sekolah adik."
"Kemalangan macam mana?"
"Tak apa. Sikit aja. Tapi dia agak terperanjat.Saya suruh dia rehatkan diri dulu, Lepas tu baru balik."
"Dia dah jumpa adik?"
"Dah."
"OK"

Demikianlah dua situasi dalam komunikasi. Satu dalam keadaan tegang, satu lagi dalam keadaan tenang. Satu garba, satu selamba. Manakah yang menjadi pilihan anda? Untuk mengelakkan stres, uruslah masalah dengan tenang.
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]