Thursday, October 27, 2005

 

MERANCANC MANUSIA, MENENTUKAN YANG MAHA ESA

Benarlah bahawa manusia hanya merancang. pada akhirnya Tuhan menentukan sama ada yang dirancang itu dapat dilaksanakan seperti yang diharapkan. Atau jika dapat dilaksanakan, adakah hasil pelaksanaan itu selaras dengan apa yang dirancang. Walaupun apa keadaannya, merancang dan melaksanakan apa yang dirancang adalah tugas manusia. sesudah melakukan segala yang patut, kita berdoa dan berserah kepada Allah mohon hidayat-Nya.

Seorang lelaki sepupuku sudah 40 tahun usianya. Barangkali kerana memikirkan ibunya yang tua dan uzur, dia tidak bercerita fasal keinginannya untuk berkahwin. Atau mungkin fasal lain. Puas adik beradik dan saudara mara memujuk, namun jawapannya hanya senyuman. Dia sendiri yang faham erti senyumannya itu.

Tiba-tiba pada bulan lepas dia menyatakan hasratnya untuk berumah tangga. Kami sambut dengan gembira. Pertunangan pun disempurnakan dan majlis perkahwinan dirancang pada 18 November, selepas hariraya. Tidak berapa lama selepas majlis pertunangan, ibunya yang dikasihi itu meninggal dunia.

Tiba-tiba pada hari Sabtu, 22 Oktober, satu kemalangan jalan raya berlaku. Tunangnya yang sedang dalam perjalanan kerana menguruskan persediaan majlis perkahwinannya itu terkorban. Dan perkahwinan tidak dapat dijalankan.

Aku harap Ahmad, sepupuku itu cekal, tabah dan sabar menghadapi dugaan Allah. Demikianlah, manusia merancang, Allah menentukan.
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]