Wednesday, October 19, 2005

 

SAJAK DARI SEBERANG LAUT

E-Mail anakku di Moscow yang aku terima hari ini menarik perhatian, kerana pertama kali aku membaca sajaknya. Bukan sangat sajaknya yang menghairankan, tetapi barangkali ada perutusan yang tersirat yang ingin disampaikan kepadaku. Katanya, dia cuba-cuba menulis sajak, dan minta aku memberi komen. Apakah yang sedang bergolak di hati seorang anak muda ini? Aku cuba memahami. Antara rangkap-rangkap sajak itu adalah seperti berikut;

Kulihat wajahnya
lembut, tenang, bahagia
mengundang tanda tanya
dalam diamnya ada cerita
dalam suramnya ada berita
dalam senyumnya seribu makna
dalam dukanya mengumpul mesra
rahsia terlukis di raut muka
adakah aku di wajahnya?

Wajahnya yang riang itu
membuatkan aku terpesona
jelingan matanya yang tajam
senyumannya manis terpancar
hilai tawanya menghalau gusar
menambat ceria dalam kalbu
lidah kelu mengucap rindu.
Comments:
tu maknanya uncle nak dapat menantu lagi sorang ler..
 
Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]