Wednesday, October 19, 2005

 

SANGGAR WARISAN JOHOR

RAMADAN

Memang terlalu lama aku tidak membuat apa-apa catatan di blog ini. Bukan kerana apa. Bulan-bulan selepas tulisan yang terakhir itu, tugas rasmi tidak mengizinkan aku berbuat demikian. Dengan kursus, mesyuarat, konvensyen, lawatan dan sebagainya yang silih berganti menghalang aku mendekati ruangan ini. Mula-mula berhasrat hendak sambung balik apabila bulan Ramadan menjelang, memandangkan tugas mungkin berkurangan. Rupa-rupanya Ramadan makin banyak kerja, dan seronok pula bekerja. Tak perlu risau hendak rehat makan minum, kerja boleh terus berjalan. Rupa-rupanya nikmat bulan Ramadan ini ialah kita diberi Allah tenaga lebih walaupun berlapar. Patutlah Nabi Muhamad dahulu pun berperang dalam bulan ramadan dan menang pula. jadi jangan takut letih atau sakit kerana berpuasa.

Terima kasih kepada Puteri Dulawarsa memberi aku dorongan menulis semula di blog ini. Sebenarnya bulan Ramadan ini memang agak sibuk sedikit bagiku. Pertama, aku terlibat dengan Projek Dato' Onn: Lahirnya Sebuah Negara Bangsa yang dicetuskan oleh YAB Dato' Abdul Ghani Othman, Menteri Besar Johor. mengikut projek ini, beberapa aktiviti sedang diatur untuk mengangkat Dato' Onn sebagai penyelamat bangsa Melayu dan negara Melayu melalui penyelidikan, pameran, konvensyen, perhimpunan, penerbitan dan sebagainya. Sesiapa yang berminat ingin turut serta bolehlah menghubungi Yayasan Warisan Johor.

Bulan Ramadan ini, Yayasan Warisan Johor membuat amal dengan memasak bubur lambuk pada setiap hari mulai 10 Oktober yang lalu dan berkahir pada 28 Oktober. Projek ini dijalankan bersama Hotel Selesa, Johor Bahru dan Persatuan Wartawan dan Juru Gambar Johor Bahru. Selain diagih-agihkan kepada orang ramai, bubur lambuk itu juga dihantar ke rumah-rumah kebajikan dan asrama anak-anak yatim sekitar Johor Bahru. Pelancarannya disempurnakan oleh YB Tuan Haji Ahmad Zahri Jamil, Exco Kebudayan, Kesenian dan Warisan Johor. Alhamdulillah, sambutan menggalakkan kerana menurut orang ramai, "Bubur lambuk Yayasan sedap." Dua periuk besar bubur lambuk habis setiap hari sebelum jam 4.30 petang. Alhamulillah.

Pagi tadi baru memberi taklimat kepada ketua-ketua bahagian tentang penggunaan Manual Prosedur Kerja dan Fail Meja, supaya kedua-dua dokumen rasmi pengurusan ini dapat diurus dengan lebih teratur.
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]