Sunday, November 13, 2005

 

JATI DIRI

Kini terlalu banyak dibicarakan tentang "jati diri". Apakah sebenarnya "jati diri"? Kalau "jati" maknanya "asal, asli, tulen, murni", maka "jati diri" bererti "diri yang asal, asli, tulen dan murni". Secara mudah, kalau seseorang itu dilahirkan sebagai lelaki, maka asalnya adalah lelaki. Janganlah pula lelaki nak jadi perempuan atau sebaliknya. Kalau begitu halnya, maknanya jati dirinya sudah tidak ada. Kalau seseorang itu dilahirkan berambut hitam dan klitnya sawo matang, perbuatannya menjadikan rambutnya perang dan kulitnya merah kenuning-kuningan, ertinya jadi dirinya sudah hilang. jika jati dirinya itu tidak mahu dipakai, maknanya dia tidak menghargai, menghormati dan mengiktiraf dirinya sebagaimana apa yang dijadikan berdasarkan warisan. Dalam konteks ini, "jati diri" bererti "keksanggupan seseorang menghargai, menghormati dan mengiktiraf kejadian dirinya berasaskan warisan kelompok secara turun termurun".

Kalau mengaku orang Melayu, jati dirinya ialah memahami dan mengamalkan budaya Melayu. Kalau mengaku dirinya Islam, jati dirinya ialah menurut segala perintah Allah - mengerjakan apa yang diperintahkan dan meninggalkan apa yang dilarang. Maknanya, kita menghormati, menghargai dan mengiktiraf apa yang ditentukan untuk kita. Kalau ibu bapanya memberi nama Abu Bakar atau Khatijah, hargai nama itu dan bukan menukarkan sebagai Albert Burn atau Kathy. Kalau jati diri sudah luluh, ertinya pengenalan diri hilang, harga diri tenggelam dan maruah diri terbuang.

Berapa ramaikah orang Melayu yang sudah membuang jati dirinya?Berapa ramaikah orang Melayu yang segan mengaku dirinya Melayu?Berapa ramaikah orang Melayu yang segan belajar budaya, sejarah dan bahasa bangsanya? DAN BERAPA RAMAIKAH PEMIMPIN MELAYU YANG GAGAL MEMAHAMI JATI DIRI BANGSANYA DAN MEMPERJUANGKAN NASIB BANGSANYA - BANGSA MELAYU? Allah berperman, "Tidak berubah sesuatu KAUM kecuali KAUM itu sendiri mengubahnya." Ertinya, perjuangan manusia tidak sekadar untuk kepentingan dirinya sendiri, tetapi keperntingan kaumnya.
Comments:
semoga blog ini memberi panduan kepada pelayar seperti saya dalam bidang pengurusan dan perancangan. TQ
 
Terima kasih.
 
Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]