Tuesday, November 22, 2005

 

KOMUNIKASI TELEFON

hari Isnin, 21 Novermber aku bercuti. Sepanjang bercuti banyak masa aku habiskan di rumah. Telefon bimbitku dan telefon bimbing isteriku saling bersilih ganti berdering, terutama kerana yang membuat panggilan ingin maklumat tentang kesihatan isteriku atau tentnag tugas rasmiku. Aku tidak lagi mempunyai telefon rumah, setelah menyedari bahawa keperluannya amat terbatas, terutama apabila rumah ditinggalkan kosong, telefon berdering berpanjangan tiada siapa yang menghiraukan.

Dalam keadaan begitu, aku teringat peristiwa suatu ketika dahulu sewaktu aku sedang bercuti dan duduk di rumah. Pada masa itu, seorang orang anak lelakiku masih tinggal bersama kerana dia masih belajar. Dialah yang selalu terlebih dahulu menyambut panggilan telefon dari luar sebelum disalurkan kepada sesiapa yang diperlukan oleh si pemanggil.

Sedang aku bererhat-rehat di ruang tamu, tiba-tiba telefon berdering. Aku segera angkat ganggang telefon dan menyapa, "Halo ..."

"Emak ada?" aku dengar suara perempuan di cuping telegaku.
"Tak ada," jawabku pendek.
"Mak ke mana?"
"Mak dah meninggal."
"Ha?" suara perempuan itu kedengaran terperanjat. "Bila mak meninggal?"
"15 tahun yang lalu," jawabku selamba.

Aku tidak mendengar pertanyaannya lagi, kecuali terdengar bunyi ganggang telefon diletakkan. Barangkali perempuan itu menyedari kesilapannya kerana mengandaikan yang menyambut panggilan itu adalah anak lelaki isteri aku dan bukan suami kepada isteri aku.

Demikianlah erti sebuah komunikasi. Halangan komunikasi boleh menyebabkan maklumat tidak dapat dikongsi bersama. Akibatnya pelbagai. Kadang-kadang perkara-perkara kecil begini boleh menyebabkan perang besar.

Sedapat mungkin, peliharalah komunikasi untuk mewujudkan keharmonian dan bukan menghasilkan persengkitaan, sama ada komunikasi lisan, tulisan atau bahasa badan.
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]