Thursday, November 17, 2005

 

PEJUANG

Sehari dua ini aku terpukau perjuangan Dato' Onn, menginsafi betapa kental semangatnya dan betapa kuat ketahanan dirinya menjejalah ke ceruk rantau Semenanjung Tanah Melayu semata-mata untuk menyelamatkan orang-orang Melayu daripada ancaman Malayan Union.
Kalaulah tidak kerana Dato' Onn, apakah akan terjadi kepada kita?

Dalam keinsafan begitu, aku teringat seorang rakan (abang? - kerana umurnya kini mungkin dalam lingkungan akhir 70-an) di Muar yang dahulu amat hebat berjuang dalam kerja-kerja politik, kemasyarakatan dan kesukarelaan. Sebut sahaja namanya, orang pasti tahu bagaimana semangat perjuangannya. Dia tidak mengenal erti penat dalam perjuangan. Namun beberapa tahun kebelakangan ini dia menyepi diri dan kelihatan surut serta beralih haluan dalam perjungan. Dia berundur. Dia selalu ditanya, "Kenapa berundur?", dan jawapannya mudah. "khianat!" jawabnya pendek. Katanya, setiap kali dia ingin melibatkan diri dalam perjuangan, kehadirannya dicemburui, dan niatnya dikhianati. Dan yang berbuat demikian adalah rakan-rakannya sendiri yang dipanggil bangsa Melayu.

Untuk menghiburkan hati yang lara, dia berdendang dengan serangkap pantun. Sebagai penghargaan, penghormatan dan kekaguman saya terhadapnya, saya paparkan pantun tersebut (setelah saya sunting mengikut keperluan tulisan ini):

Terang berkilat si kunang-kunang
Ikan beleda bertulang bisa
Orang jahat lagi dikenang
Inikah pula pejuang berjasa

Selamat berjuang Tuan Haji ...
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]