Monday, November 14, 2005

 

PTO

Pengurusan melibatkan kepimpinan. Gaya kepimpinan berbeza-beza. Pada umumnya, ilmu kepimpinan moden membahagikan pemimpin kepada tiga gaya kepimpinan, iaitu kuku besi, selesa dan daif. Ada juga yang membahagikan gaya kepimpinan berdasarkan orientasi kerja, sama ada berasaskan kepada tugas atau berasaskan kepada kemanusiaan. Bagi saya, semua gaya kepimpinan itu boleh digunakan berdasarkan PTO - people, time dan organisation.

Setiap orang mempunyai sifat peribadi yang berlainan. Sebagai contoh, saya mempunyai tujuh orang anak, tetapi masing-masing berbeza perangainya antara satu sama lain. seorang anak saya, saya jeling sahaja dia sudah tahu saya marah dan dia faham, kadang-kadang dia menangis dibuatnya. seorang anak lagi, sampai berbuihlah mulut saya menasihatinya, dia tidak akan peduli, tetapi akan akur apabila saya ajak dia berunding. Yang seorang lagi, lain sedikit perangainya. marah saya dilihat sebagai gurauan. Begitulah seterusnya. Ertinya, lain orang lain perangainya. Kita boleh boleh menggunakan cara yang sama untuk mengurusnya.

Begitu juga dari segi masa. Pada masa kecemasan, budi bicara tidak perlu lagi. Mesyuarat tidak lagi bererti. Pada ketika ini, arahan atau paksaan lebih berkesan.

Orgaanisasi pun ada pelbagai jenis. Ada organisasi yang berkaitan dengan keselamatan dan mengurus maklumat rahsia. Kepimpinan yang berorientasikan kemanuisaan mungkin boleh menggagalkan misi organisasi tersebut. Di sini konsep arah, kerah dan marah mungkin lebih sesuai.

pendek kata, apabila kita memimpin, gunakanlah pendekatan PTO - people, time dan organisation. Sesuaikah ini di rumah? sesuaikah ini di sekolah? Sesuaikah ini di pejabat? Sesuaikah ini di mana-mana?
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]