Monday, November 07, 2005

 

SYAWAL

Tahu sahaja esok hari raya, kami di masjid mengatur program bertakbir dari rumah ke rumah seperti tahun-tahun lalu. Hujan rentek-rentek tidak menghalang kami bergerak. kKumpulan Meranti mengandungi kira-kira 25 orang melibatkan sebanyak 14 buah rumah, dipimpin oleh Tuan Imam Haji Jalal Aman. Hampir jam 1.00 pagi baru kami bersurai.

Esoknya, 3 Noveber 2005, jam 8.30 pagi, sebahyang hari raya dimulakan. Semuanya ahli keluarga,kecuali seorang yang di Moscow, berkumpul - seorang suami/bapa, seorang isteri/ibu, enam orang anak dan tiga orang cucu. meriah juga dengan ketupat, rendang, lodeh dan kuih muih. Pada sebelah petangnya saudara mara berkunjung berhari raya. Riuh rendah dengan suara dan gelagat anak-anak kecil tambah memeriahkan suasana.


4 November 2005, sewaktu di rumah abang ipar di Mantin dikejutkan dengan berita kematian anak saudara isteri. Umurnya menjelang 40 tahun, kena serangan sakit jantung. kerana mati mengejut, kena juga buat pemeriksaan di Hospital Besar kuala Lumpur sebelum dikebumikan jam 11.00 malam di Tanah perkuburan Gombak.

5 November 2005, sekali lagi saudara mara datang berhari raya.

6 November 2005, jam 9.00 pagi dikejutkan dengan kedatangan dua SMS berturut-turut. SMS pertama, "Puan Habibah Arifin sakit tenat di Strand Hospital Sungai Petani," diikuti dengan SMS kedua, "Puan Habibah sedang nazak." Selepas itu tidak ada sebarang berita, sementara aku sibuk mengurus dan menghantar anakku kembali ke Politeknik Johor Bahru ditemani isteri dan anak bungsu.
Sedang tidur kira-kira jam 12.00 tengah malam, SMS mengatakan Puan Habibah telah meninggal dunia diterima. Kuhadiahkan fatihah moga-moga rohnya dimasukkan ke dalam roh orang-orang yang beriman. Amin.

7 November 2005, hari pertama bekerja selepas cuti panjang hari raya. Ramai juga yang sudah balik daripada bercuti, jadi tidaklah terasa sunyi sangat.

Demikianlah rintitan peristiwa sepanjang masa menjelang dan sesudah hari raya. segala-galanya berjalan dengan lancar sekiranya kita merancangnya dengan baik. Namun begitu, kita jangan lupa bahawa Allah yang maha berkuasa menentukan sama ada yang kita laksanakan berdasarkan perancangan itu dapat dicapai. Itulah sebabnya, kita diajar untuk berkata, "Insya-Allah." Segala-galanya boleh berlaku dengan izin Allah.

Sesungguhnya Allah maha agung. Ya, Allah! lindungilah aku dengan rahmat kurnia-Mu beroleh keberkatan dan kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat. Amin ...


Comments:
salam eidulfitri pak mail.saya menunggu-nunggu entri pak mail dlm sanggar warisan. saya suka membaca tentang warisan melayu tanpa mengira warisan negeri mana. saya tidak terdedah dengan warisan bangsa, maka sbb itulah saya mencari, kalau tidak malu saya mengaku anak melayu.
 
ayah, gambar raya is up, tapi tak banyak. Nanti tgklah.
http://khairolin.fotopages.com
 
Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]