Monday, December 12, 2005

 

KELEBIHAN ILMU

Tidak ada siapa yang menafikan kelebihan ilmu. Kata-kata, "Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad" dan "Tuntutlah ilmu walaupun sehingga ke negeri China" bukan ungkapan yang asing. Namun tidak ramai orang yang sanggup mencari ilmu. Kalau ada orang yang menuntut ilmu, tidak ramai pula yang mengamalkannya. Dan kalau ada orang yang mengamalkan ilmu yang dituntut itu, tidak pula ramai yang menyebarkan ilmu itu. Sebenarnya ilmu perlu dicari, dipelajari, diamalkan dan disebarkan.

Ilmu mempunyai kelebihan yang luar biasa. Ilmu bagai lampu yang menyinari kehidupan seseorang, malah menerangi seluruh alam ini. Ilmu mempunyai kuasa yang lebih besar daripada harta.

Ilmu warisan para Nabi, harta warisan Firaun
Ilmu tidak habis apabila diberikan kepada orang lain, harta akan berkurangan apabila dibelajakan
Ilmu dibawa ke liang lahad, harga ditinggalkan di dunia
Ilmu menjaga tuannya, harta memerlukan penjagaan daripada tuannya

Justeru, jangan lokek dengan ilmu. Sebarkan ilmu yang ada pada kita kepada orang lain, sebab ilmu yang kita miliki sebenarnya adalah hak Allah. Bila-bila masa Dia boleh menariknya semula. Bersyukurlah kita kerana Allah menganugeri kita dengan ilmu. Ingatkan bahawa semakin banyak ilmu kita berikan kepada orang, semakin bertambah banyak ilmu yang ada pada kita.
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]