Thursday, December 15, 2005

 

SALAH SIAPA?

Apabila berada di tempat orang ramai - pusat membeli belah atau perhimpunan tidak formal - aku sering melihat remaja perempuan Melayu dengan pakaian dan lagak yang menyilaukan. Bajunya singkat menampakkan pusat dan seluruh lengan, skirtnya pendek tunjukkan pangkal peha, matanya galak meracun jwa, bibirnya ghairah menjerat nafsu, lagaknya menggamit mata yang kelabu. Pelbagai bentuk gubahan kata-kata yang menarik terakam di atas baju menghiasai dada. Antara kata-kata yang terukir di atas dada ialah "Kiss Me", "Dare To Touch?", "Touch N'Go", "My Apple", "Follow Me" dan sebagainya. Memang banyak yang begitu. Tak larat nak memandang. Dan tidak menjadi fenomena yang ganjil. Aku sendiri sudah tidak menghiraukan lagi hal demikian. Orang lain juga begitu. Salah siapa?

Tetapi hari itu aku benar-benar terperanjat. Aku sendirian berjalan di Angsana, Johor Bahru sewaktu aku melihat seorang remaja perempuan sedang berjalan dengan seorang lelaki tua. Agakan aku remaja itu dalam lingkungan 15 atau 16 tahun, sementara lelaki di sebelahnya dalam lingkungan 50-an. Remaja manis itu sungguh sopan - bajunya T-Shirt longgar dengan jean labuh yang juga longgar. Kepalanya dilindungi tundung. lelaki itu juga sopan dengan kopiah putih menutupi sebahagian rambutnya yang juga sudah kelihatan putih. Aku meneka mereka adalah anak beranak.

Aku menghampiri pasang itu, menghulurkan tangan untuk bersalaman lalu bertanya kepada lelaki itu, "Ini anak encik?"

"Ya," jawabnya ringkas sambil memandang hairan ke arahku.

Aku pegang tangan lelaki itu dan menariknya ke tepi. Dia masih kelihatan hairan tetapi patauh.

"Boleh saya cakap sikit?"

"Silakah."

"Baju anak encik cantik. Coraknya pun cantik. Encik yang membelikan?"

"Tidak. Anak saya beli sendiri. Saya cuma beri dia duit. Katanya baju tu cantik."

"Cuma encik baca apa yang tertulis?"

"I Love Durex," dia berkata perlahan tetapi bersahaja menunjukkan dia tidak faham apa yang saya nyatakan.

"Encik tau apa tu Durex?"

"Tak tahu,"

"Balik nanti mintalah anak encik jangan lagi pakai baju tu."

"Kenapa?"

"Durex ialah jenama sejenis kondom."

Slah siapa?
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]