Thursday, February 16, 2006

 

SEMAKIN TUA SEMAKIN SENSITIF

Memang agaknya telah ditakdirkan begitu. Jiwa orang tua yang sensitif, yang cepat tersentuh atau terusik. Hasilnya, orang tua dikatakan sering merajuk atau membawa diri.

Sewaktu aku kembali ke Seremban hujung minggu lalu, isteriku menceritakan tentang Majlis Perasmian Memorial Tun Hussein Onn yang ditengok lintas langsungnya melalui kaca TV. Dia sungguh kagum dengan kehebatan memorial tersebut. Rugi kalau kita tak tengok, terutama generasi muda, katanya. Aku ingat orang melihat cerita Hindustan sahaja boleh mengalirkan air mata.

Katanya lagi, dia mengeluarkan air mata menyaksikan peristiwa tersebut. Sebak. Pujian tinggi diberikan kepada Allahyarham. Dia terharu. Tetapi dia lebih rasa terharu kerana tidak ada usaha untuk mengajak hadirin menghadiah Fatihah kepada Allahyarham Tun Hussein Onn, walaupun oleh anaknya sendiri, Datuk Hishamuddin. Kalau aku mati nanti, adakah anak-anakku mendoakan aku, menghadiahkan aku Fatihah dan sebagainya, dia berbisik kepadaku. Aku turut terharu.

Dia selalu berkongsi pengalaman bersamaku. Katanya, dia sering merindukan kehadiran anak-anak di sampingnya, atau sekurang-kurangnya mendengar suara anak-anaknya menelefonnya bertanyakan khabar. Dia menjadi seorang menghiba. Justeru dari jauh aku sering menghiburkan hatinya (?) dengan menelifonnya - pagi, petang, siang, malam. Malangnya banyak kali panggilan tidak bersambut dan menjadi missed call yang berturut-turut.

Aku sendiri merasakan diriku menjadi seorang yang amat sensitif. Kadang-kadang secara tiba-tiba sahaja aku marah kepada perkara-perkara remeh temeh, atau kadang-kadang merasa terlalu hiba kepada hal-hal yang tidak sepatutnya dihebakan. Aku kini cuba memahami perubahan diriku sendiri. Mungkin aku perlu lebih sensitif kepada hal-hal yang lebih positif.
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]