Tuesday, August 01, 2006

 

MAJLIS ILMU

Majlis ilmu terakam dalam pelbagai bentuk sama ada secara formal atau tidak formal. Bengkel, kursus, seminar, perbincangan, ceramah, forum, bahas dan sebagainya merupakan sebagai majlis ilmu.

Menghadiri majlis ilmu dituntut dalam Islam. Tetapi sekadar menghadiri tidak menyebabkan kehadiran kita sempurna sekiranya kita tidak menghormati, menghargai dan menghayati majlis tersebut. Tedapat orang yang berada dalam majlis ilmu sekadar memanaskan tempat duduk. Lebih malang lagi sekiranya dalam majlis ilmu itu, ada di kalangan orang-orang yang hadir itu berbual semasa sendiri ketika penceramah sedang menyampaikan ceramahnya.

Tidak banyak orang yang bersedia untuk mengikuti majlis ilmu. Terutama majlis-majlis ilmu yang diadakan di surau atau masjid. Ramai yang hadir sekadar mendengar, tetapi tidak mencatat. Tidak ada buku catatan dan pen dibawa bersama ketika menghadiri majlis ilmu itu. Kerana itu, apabila pulang ke rumah, apa yang didengar di surau atau di masjid tadi tidak lekat dalam minda - masuk teliga kiri, keluar telinga kanan.

Sekiranya kita menghadiri majlis ilmu, seelok-eloknya kita mestilah melengkapkan diri dengan kesediaan - fizikal, mental, rohani dan jasmani. Catatan perlu dibuat supaya kita boleh merujuk kembali sekiranya kita lupa. Jadikanlah ini satu amalan.

Bagi kaum lelaki, elok juga sentiasa bersedia dengan buku catatan sekiranya hadir dalam sembahyang Jumaat. Mungkin ada perkara-perkara yang penting dan berfaedah yang khatib sebutkan dalam khutbahnya. Elok kalau kita catat. Sesungguhnya banyak maklumat penting dalam khutbah Jumaat. Jadi, tidaklah kita tidur sewaktu khatib membaca khutbah.
Comments:
Assalamualaikum,
Sebenarnya dah banyak kali saya menyinggah ke mari.
Blog ini menarik.
Mohon izin utk link ... boleh ??
 
Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]