Thursday, October 12, 2006

 

ATUK MERDEKA

Hari ini aku ingin berkongsi bahan berupa sebuah sajak oleh Ujang yang dicipta 14 tahun yang lalu. Dalam berseloroh, sajak ini mempunyai erti yang amat mendalam dari segi memerkasa kemerdekaan diri dan jati diri seseorang. Terkesan dengan pengalaman membina lanskap taman seperti yang kuceritakan sebelum ini, aku merasa sajak Ujang ini adalah satu peernyataan hati yang amat jujur. Justeru aku nukilkan semula sajak ini untuk tatapan anak-anak Melayu di bumi Malaysia ini, khususnya bagi renungan anak-anakku dan cucu-cucuku.

ATUK MERDEKA

Cucuku
Kau ingin menjadi apa bila dewasa nanti?

Atukku
Aku ingin menjadi kayu.

Jika kau menjadi kayu
Jadilah kayu golf
Disebut kayu tetapi besi
Diulit dato’, tauke dan menteri.
Jangan kau menjadi tunggul.

Cucuku
Kau ingin menjadi apa bila dewasa nanti?

Atukku
Aku ingin menjadi pagar.

Jika kau menjadi pagar
Jadilah pagar karan
Dipicit suis power berjalan
Dirempuh diusik boleh pengsan.
Jangan kau jadi pagar makan padi.

Cucuku
Kau ingin menjadi apa bila dewasa nanti?

Atukku
Aku ingin menjadi mangkuk.

Jika kau menjadi mangkuk
Jadilah mangkuk purba zaman batu
Buruan ahli arkeologi setiap waktu
Membawa bukti tamadun dan ilmu.
Jangan kau menjadi mangkuk hayun.

Cucuku
Kau ingin menjadi apa bila dewasa nanti?

Atukku
Aku ingin menjadi bintang.

Jika kau menjadi bintang
Jadilah bintang di langit
Tiada boleh ditukar wang ringgit
Tidak boleh dijolok dikait.
Jangan jadi Bintang Tiga.

Cucuku
Kau ingin menjadi apa bila dewasa nanti?

Atukku
Aku ingin menjadi seluar dalam.

Jika kau menjadi seluar dalam
Jadilah seluar dalam Superman
Sarung di luar nampak gentleman
Tiada manusia memberi komen.
Jangan kau menjadi seluar dalam model Playboy.

Cucuku
Kau ingin menjadi apa bila dewasa nanti?

Atukku
Aku ingin merdeka.

Jika kau ingin merdeka
Lupakan tentang perarakan di Dataran Merdeka
Simpanlah budget kereta berhias dan pentas lintas hormat
Untuk membeli kayu
Untuk membeli pagar
Untuk membeli mangkuk
Untuk membeli bintang
Untuk membeli seluar dalam
Untuk membeli merdeka.

UJANG
Kuala Lumpur 1992
Comments:
Saya suka puisi ini!

ikhlas,
Nisah Hj Haron
 
Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]