Thursday, October 12, 2006

 

SELAMET POSO

Dalam diam tak diam, sedar tak sedar, rupa-rupa kita sudah masuk hari ke-19 berpuasa Ramadan pada tahun ini. Kelmarin di tempat kerjaku aku majlis berbuka puasa diikuti dengan solat terawih berjemaah diimamkan oleh Ustaz Abu Bakar Selamat. Rasa berselera apabila berbuka beramai-ramai begitu setelah entah berapa lama sepanjang bulan ini berbuka ala pelarian. Barangkali kerana terlalu kekeyangan hinggakan aku tidak terjaga untuk bersahur pagi ini, walaupun bekalan makanan disediakan khusus untukku dan Zam oleh Jawatankuasa Pengelola Majlis.

Kerana gagal untuk bangun bersahur pagi ini, aku teringat sebuah sajak tentang bulan Ramadan yang aku cipta tahun lepas. Elok juga kalau aku paparkan dalam blog ini, sekurang-kurangnya menjadi bahan catatan yang boleh dikongsi bersama. Itupun kalau ada sesiapa yang datang bertandang. Kalau tidak cukuplah untuk diabadikan dalam bentuk yang sekadar menyenangkan hati sendiri.

SELAMET POSO

Selamet poso adik sedulor
Awan-awan gawe kerjo ojo podo ngeluyor
Ono moso boco kitab ojo podo nyator
Pohlo poso dijogo ojo sampek lebor
Tahan nafsu ne iman ojo podo gugor
Setan wes diiket, urepmu dewe seng ngator.

Wakto buko weteng nge ojo kopyor
Ono sego, ono banyu, ono bubor
Solat teraweh dok mejid podo diator
Lepas teraweh podo-podo kotekan jidor
Main galah gowo podo-podo ngucap syukor.

Ati ne ayem turu ne ojo ngelindor
Kelonan karo bojo ojo lewat tangi sahor
Mangan ne sampurno ora ngawor
Weteng wes warek moto wes kawor
Digugah solat Suboh ojo ora semaor.

Isbiha

Sajak dalam "bahasa Inggeris" ini aku rasa cukup menarik kalau dapat diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu dalam untaian yang puitis. Ada sesiapa yang berminat? kalau Dr. Noriah Mohamed dapat membaca sajak ini, aku yakin dia pasti tergelak besar. Mana Dr. Noriah?
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]