Wednesday, November 01, 2006

 

SELEPAS HARI RAYA

Cuti rehatku masih banyak. Kerana itu, aku mengambil peluang cuti am hari raya aidil fitri untuk bercuti panjang, iaitu dari 21 Oktober hingga 4 November. Namun hasrat tidak kesampaian, dan hari ini aku terpaksa bergerak pulang ke Johor Bahru kerana esok pagi ada mesyuarat penting yang perlu aku hadiri. Aku merancang bertolak dari Seremban selepas Subuh, tetapi akhirnya jam 2.oo petang baru meninggalkan rumah. Lebuhraya tak sibuk, tetapi terpaksa menempuh hujan sebahagian perjalanan. Agak lebih juga. Kerana terlalu mengantuk (agaknya kerana bangun tidur jam 4.00 pagi kerana bersahur puasa sunat), aku berhenti di Kawasan Rehat Air Keruh dan tidur sebentar. Akhirnya aku sampai Johor Bahru jam 5.00 petang.

Tak ada yang luar biasa sepanjang berhari raya. Seperti biasa, kami bertakbir dari rumah ke rumah pada malam 1 Syawal. Malam itu kami dapat mengunjungi 13 buah rumah sehingga jam 12.00 malam. Esoknya sembahyang hari raya di masjid, tetapi agak terkilan apabila imam banyak membuat kesilapan, termasuk lupa mengangkat tujuh kali takbir sebelum membaca Surah Fatihah. Agaknya dia tidak fokus atau terlalu fokus. Aku tak pasti.

Hari-hari berikutnya berjalan seperti biasa. Izwan sempata mengajak kawan-kawannya ke rumah dan BBQ di tepi kolam yang baru dibina. Riuah rendah anak-anak muda itu berbual danbergelak ketawa. Akhirnya siap juga taman kolam yang dirancanag seadanya, biarpun kerja-kerja menyempurnakannya masih dilakukan selepas solat hari raya. Seminggu dua ini kerja-kerja pembaikan akan ditgeruskan kerana banyak perkara yang tidak sempurna.

Pada hari Jumaat lepas, kami berkumpul di rumah Lin untuk makan tengah hari dan baca doa selamat. Maklumlah sejak dia berpindah rumah di Vision Home, belum lagi dibuat doa selamat. Memang telah lama dirancang tetapi ada sahaja halangannya. Alhamdulillah, aku dan isteri, Kak Long dan Adam, Dino dan Zam serta Iman, Izwan dan Ilia dapat bersama-sama.
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]