Wednesday, January 31, 2007

 

APA ORANG LAIN KATA


Apa yang menarik pada gambar di sebelah?
Apa yang kelihatan berlainan?
Apa yang anda fikirkan?

Yang menarik, empat imej yang sama disandingkan. Soalnya, walaupun kelihatan sama, tetapi adakah serupa?

Yang berlaianan, kedudukan gambar ini kelihatan seolah-olah terbaring. Soalnya, walaupun terbaring, adakah menunjukkan tidur (atau tertidur)?

Yang anda fikirkan, sejak bilakah janggut (sebutan orang Jawa, "jenggot" sebab dalam bahasa Jawa, "janggut" itu bererti "dagu") memutih di dagu? Bagi saya, keakraban yang tulen boleh diumpamakan bagai janggut dengan dagu, yang tidak boleh dipisahkan. Biarpun beberpa kali bulu yang tumbuh di dagu dicukur, namun bulu baru akan terus tumbuh dan tumbuh. Kalau begitu, biarlah usah dicukur. Namun janggut yang tidak dicukur seharusnya dipelihara dengan rapi supaya kelihatan kemas dan terurus.

Gambar ini dirakamkan pada 11 Januari 2007, pada ulang tahun hari kelahiranku. Dan pada esoknya, atas pandangan beberapa orang teman (termasuk teman sebilikku terutama pada waktu malam yang bergelar isteri), janggut ini terbang melayang meninggalkan daguku. Dan untuk itu, seperti hari-hari sebelum berjanggut, aku terpaksa hampir setiap hari mencukur bulu di dagu yang kalau dibiarkan akan mengaundang janggut. Selamat tinggal janggut!
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]