Thursday, January 25, 2007

 

ILMU ... ILMU ... ILMU

Kita sering mengaitkan proses mencari ilmu ini semata-mata dengan pendidikan formal. Apabila kita ditanya tentang kejayaan anak-anak, soalan yang sering dikemukakan ialah, "Berapa orang masih belajar?" Kita pula secara sepontan menjawab dengan menyatakan sekian-sekian banyak bilangan anak yang masih berada di sekolah, di maktab atau di universiti. Ertinya, anak-anak yang sudah melalui sistem pendidikan formal itu seolah-olah sudah tidak belajar lagi. Mereka sudah tidak menuntut ilmu lagi.

Persepsi mencari ilmu ini mesti diperbetulkan selaras dengan ungakapan: "Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke tiang lahad". Nabi juga pernah bersabda, "Tuntutlah ilmu walaupun hingga ke negeri China." Ertinya, menuntut ilmu merupakan aktiviti berterusan sepanjang hayat tanpa ada tokhtah penamat. Allah sendiri dengan jelas menerangkan dalam Al-Quran tentang perbezaan antara yang berilmu dan yang tidak berilmu.

Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan Al-Tarmizi, Nabi Muhamad pernah bersabda, "Sesiapa melalui jalan untuk mencari ilmu pengetahuan, maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga, dan sesungguhnya malaikat mengembangkan sayapnya ke atas orang yang menuntut ilmu, reda dengan apa yang dilakukannya. Sesungguhnya orang yang berilmu akan dipohonkan keampunan baginya oleh makhluk yang berada di langit dan di bumi ... Sesungguhnya padar ulamak adalah pewaris para nabi dan sesungguhnya para nabi tidak mewariskan wang dinar dan dirham, akan atetapi mereka mewariskan ilmu. Sesiapa yang mengambilnya sesungguhnuya dia mendapat habuan yang banyak."

Ilmu adalah kepnuyaan Allah. Marilah kita terus menuntut ilmu, kerana Allah memang menyayangi hamba-Nya yang berilmu. Tetapi itu belum mencukupi sekiranya kita tidak mengamalkan ilmu yang kita tuntut itu. Dan itu juga masih belum mencukupi sekiranya ilmu yang kita tuntut dan amalkan itu belum kita sebarkan kepada orang lain. Jadi, tuntut, amal dan sebar ilmu. Percayalah, ilmu bagai pokok dari benih yang baik yang perlu disemai, dibajai dan dibelai bagi membolehkannya membesar, berbunga dan berbuah supaya pada akhirnya buah pokok itu dapat dinikmati oleh orang lain jua.
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]