Thursday, January 11, 2007

 

TAHUN BARU

Sudah terlalu lama aku tidak menyapa blog ini. Kesibukan dengan pelbagai tugas seringkali menybabkan seseorang membuat pilihan berdasarkan keutamaan. Dalam kesibukan tugas rasmi yang bertimpa-timpa pada akhir ltahun lepas, mengemaskinikan blog ini tidak menjadi keutamaanku dalam rutin harian.

Hari ini bukan sahaja aku berada dalam tahun baru 2007, tetapi juga merupakan ulang tahun kelahiranku yang ke-62. Esok aku melangkah ke usia 63 tahun. Bagi sesetengah teman, usia 63 ini dianggap kritikal. Bagi mereka, seseorang yang menempuh umur 63 tahun mempunyai dua ciri hidup yang bertentangan. Kata mereka, orang itu usianya lingkungan 60-an tetapi hatinya lingkungan 30-an. Luarnya kelihatan tua tetapi dalamnya tetap muda. Betulkah begitu? Alangkah baiknya kalau perbandingan demikian dapat kuterjemahkan dalam semangat bekerja dalam mencapai kerelaan dan keberkataan daripada Ilahi. Bekerja sebagai satu ibadah. Itulah harapan yang aku apungkan sempena kehadiran usia baru ini.

Tahun 2006 diakhiri dengan cabaran bencana banjir yang hebat. Satu malapetaka yang tidak terjangka oleh manusia. Secara tiba-tiba sahaja manusia diusung ke lembah kemurungan, kesedihan, keruntuhan dan kekecewaan. Namun rahmatanya tetap ada. Semangat kesukarelaan, bersatu padu, muafakat dan bantu membantu tumbuh kembali dengan suburnya. Bantuan datang mencurah-curah dalam pelbagai bentuk - fikiran, tenaga, kewangan dan kebendaan. Alangkah baiknya semangat ini terus berkembang subur selama-lamanya dalam jiwa rakyat Malaysia. Alangkah .....

Kepada semua, selamat tahun baru. Semoga Allah sentiasa memberkati dan melindungi kita semua dengan rahmat serta taufek hidayat-Nya.
Comments:
assalamualaikum
setiap hari saya menjenguk blog ini. alhamdulillah sudah ada kemas kini terbaru. selamat menempuh hari yang semakin mematangkan. semoga terus bersemangat berkarya.
 
Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]