Wednesday, February 21, 2007

 

LEBUH RAYA DAN TOL

Di sini tol di sana pun tol;
Lebuh raya sentiasa sesak;
Samy Vellu jadi sasaran;
Sakit hati menahan berang.
Rakyat keliru siapa yang betul;
Kerajaan terus didesak diasak;
Op Sikap apakah tujuan;
Mati katak tidak pun kurang.

Saat yang menjengkelkan. Pada jam 5.00 petang, 16 Februari aku bertolak dari Johor Bahru ke Seremban. Hampir sepanjang perjalanan, kenderaan bertunda bumper ke humper, bergerak macam semut. Dalam lambat itu pun masih juga ada kemalangan di lebuh raya. Atau kemalangan itu sebenarnya memang disebabkan perjalanan yang lambat. Bayangkan, perjalanan yang lazimnya memakan masa selama tiga jam, aku terpaksa menghadapinya selama lebih lima jam. Aku sampai Seremban jam 10.15 malam. Dan keadaan yang serupa aku hadapi sewaktu aku pulang ke Johor Baharu pada petang 20 Februari.

Ketidakselesaan ini menyebabkan aku menyoal sendiri: Apakah ertinya lebuh raya? Apakah maknanya bayaran tol? Apakah yang tersirat dalam perjanjian konsesi? Kerana itu, langkah untuk mendedahkan kandaungan perjanjian kerajaan dengan syarikat konsesi lebih raya itu ada juga baiknya supaya kerajaan dilihat telus dan tulus.

Benarkah syaraikat konsesi tak untung? Khabarnya pekerja-pekerja lebuh raya mendapat bonus hingga tiga bulan gaji. Ada pula yang kata, enam bulan gaji. Malah ada juga yang kata setahun gaji. Betulkah itu?

Jawablah dengan jujur. Pilihanraya sudah di ambang pintu ...
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]