Monday, April 30, 2007

 

PENGALAMAN UMRAH (3)



















Ada beberapa perkara yang mengusik jiwaku sepanjang mengerjakan ibadat umrah yang ingin kukongsikan di sini. Moga-moga ada manfaatnya.


Pertama, kali terakhir aku ke tanah suci sebelum kunjunganku pada April ini ialah pada tahun 1996 untuk umrah. 11 tahun telah berlalu. Aku sungguh bersemangat dan bertenaga pada ketika itu dalam usia 51 tahun. Aku berupaya melakukan sebanyak tujuh kali umrah, selain turut menyertai lawatan dan ziarah. Pada kali ini semangatku masih tetap sama, tetapi rupa-rupanya tenagaku sudah berkurangan. Aku sekadar berupaya melakukan dua umrah. Selebihnya aku hanya beriktikaf dalam masjid dan melakukan apa-apa ibadat yang patut. Moral ceritanya, kerjakanlah ibadat haji dan umrah ini sewaktu usia masih muda. Bagi anak-anakku, kumpullah wang dan rancanglah mengerjakan haji dan umrah seawal mungkin setelah segala kemampuan tersedia.


Kedua, aku kagum melihat betapa jemaah dari Iran, Turki dan Indonesia sentiasa bermuafakat , bersatu padu dan bersama-sama dalam mengerjakan umrah. Jelas nampak semangat berpadukan yang ditunjukkan - pakaian seragam, bergerak dalam kumpulan dan jelas nampak sepakat. Semangat inilah yang aku perhatikan tidak ada dalam jemaah Malaysia. Kumpulan aku sendiri pun bukannya ramai, sekadar sepuluh orang. Malangnya masing-masing kelihatan membawa haluan sendiri. Betapa slogan "Muafakat Membawa Barkat" itu dihayati dan diamalkan?


Ketiga, di Mekah aku ketemu sekumpulan staf Johor Corp hyang dihantar melakukan umrah oleh majikannya. Kata salah seorang ahli kumpulan itu, setiap bulan Johor Corp menghantar stafnya ke tanah suci untuik melakaukan umrah sebagai motivasi kerjaya. Alangkah bagusnya jika ahli-ahli korporat Islam di Malaysia yang mempunyai pemikiran seperti Tan Sri Ahli Hashim ini. Kata orang doa di tanah suci lebih makbul dan segera kesannya. Bayangkan betapa indahnya jika setiap orang yang menerima anugerah itu mendoakan untuk kejayaan organisasinya. Aku yakin memang hal itu dilakukan. Patutnya Johor Corp sentiasa bergerak maju ke hadapan.


Keempat, tanpa kuduga di hadapan Kaabah di Mekah aku diketmukan Mohd. Asraf, jiraqnku di Bkit Chedang. Bayangkan dalam puluh ribu manusia yang ada di situ, aku ketemu dengannya. Yang hairan, di Bukit Chedang sendiri, oleh kerana tugas masing-masing, boleh dikatakan kami tidak pernah bersua muka untuk sekian lamanya. Kalau aku tak silap, kali akhir aku bersamanya ialah pada malam Hari Raya Aidil-Fitri yang lepas sewaktu kami befrsama-sama abertakbir dari rumah ke rumah. Alangkah besarnya kekuyasaan Allah!

Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]