Tuesday, April 10, 2007

 

RICH DAD, POOR DAD

Saya berpeluang membaca buku Rich Dad, Poor Dad oleh Robert T. Kiyosaki secara tebuk-tebuk. Maklumlah, perangai orang malas. Namun ada satu kisah yang menarik yang diceritakan dalam buku ini, iaitu mengenai pengasas McDonard's, Ray Kroc.

Selepas satu ceramahnya kepada sekumpulan mahasiswa MBA di Texas University, Austin, dia bertanya kepada mereka, "Apakah perniagaan saya?" Semua ketawa kerana menjangka Ray melawak. Beberapa kali pertanyaan yang sama dikemukakan, tetapi tidak ada yang ingin menjawab.

Akhirnya seorang mahasiswa menjawab, "Semua orang tahu, tuan menjalankan perniagaan hamburger."

Ray ketawa kecil. Yang lain hairan. Lalu dia berkata, "Saya dah agak anda akan menjawab begitu. Tapi sebenarnya saya bukan berniaga hamburger. Saya mengusahakan perniagaan hartanah."

Banyak yang tak faham. Aku juga pada mulanya tak faham. Apabila terus membacanya, barulah aku mengerti mengapa Ray berkata demikian. Cuba fikirkan.

Apa yang tersirat? Ringkasnya, kalau hendak kaya, kalau hendak berjaya dalam apa sahaja ... kita mesti ada pemikiran strategik dan pendekatan strategik. Macam juga dalam peperangan. Macam juga dalam perniagaan. Macam juga dalam pengurusan. Semuanya sama.

Fikir-fikirkanlah!
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]