Wednesday, May 09, 2007

 

GLOBAL WARMING

Beberapa bulan yang lalu, ketika aku menaiki bas ekspres dari Johor Bahru ke Seremban, duduk di sebelahku seorang perempuan muda. Aku sapa dia dan berlakulah perbualan antara kami sepanjang perjalanan. Kebetulan dia seorang perempuan yang amat peramah. Jadi Perjalanan selama lebih tiga jam itu tidak membosankan. Sesuai benarlah dengan kerjaya yang akan dia warisi dari ibu bapanya, iaitu guru. Tahun depan dia akan menjadi seorang guru bertauliah. Kini dia sedang menjalani latihan sebagai guru pelatih di Institut Perguruan Temenggung Ibrahim, Johor Bahru.

Dalam perjalanan itu, di luar keadaan cuaca tidak menentu. Pada tempat-tempat tertentu kadang-kadang hujan lebat disertai ribut yang kencang. Di setengah-setengah tempat yang lain panas terik dan kering kontang. Di setengah-setengah tempat lain keadaan sekitar kelihatan lembab sahaja. Dan apabila bas melalui kawasan antara Air Hitam dan Yong Peng, aku melihat masih terdapat kesan banjir di kiri kanan jalan.

Kami saling bertukar cerita sepanjang perjalanan itu. Antara lain kami bercerita tentang keadaan cuaca pada masa ini. Kami merasa keliru dengan keadaan cuaca yang tidak menentu itu. Kalau dahulu kita boleh meramalkan tentang musim hujan dan musim panas. Kita juga boleh menentukan bilakah berlaku musim buah yang berturutan antara satu jenis buah dengan satu jenis yang lain. Dan masa itulah yang kita tunggu-tunggu dengan penuh ghairah. Saudara mara jauh pulang ke kampung disambut mesra dengan hidangan buah-buhan, malah tidak kurang buah tangan yang dibawa pulang. Guru-guru juga meminta pelajar-pelajar menulis karangan "Musim Buah-Buahan". Sekarang tidak ada lagi.

Dia berkata, “Memang betul. Bukan di Malaysia saja. Suami saya mengaji di Masir sekarang ni mengatakan di sana sekarang amat sejuk. Tak pernah sesejuk sekarang ni. Katanya, sejuk di bawah sifar. Pelik”

Mendengar katanya, aku teringat kata-kata anakku Am beberapa hari sebelum itu sewaktu dia menelefon aku. Seperti biasa, apabila berhubung telefon, aku tidak lupa bertanyakan khabar tentang dirinya.

“Apa khabar? Sejuk lagi?”

“Hairanlah, ayah. Selalunya waktu ni sejuknya bukan main. Kadang-kadang sampai bawah sifar 15 hingga 20. Hari ni biasa saja. Snow pun tak turun.”

Ya, aku kini merasa sungguh dingin. Penghawa dingin dalam bilik pejabatku terpaksa aku matikan. Di luar yang sebelum ini terang benderang dan panas terik tiba-tiba sahaja hujan turun dengan lebatnya. Keadaan keliling menjadi gelap. Angin bertiup kuat. Petir sabung menyabung. Dan daun-duan pokok yang saling bersentuhan kerana ditiup angin yang kuat itu mengeluarkan bunyi yang memilukan, malah kadang-kadang menakutkan. Sekali sekala terdengar seperti orang menangis, sekali sekala bagaikan suara orang mengerang.

Keadaan basah dan kering, sejuk dan panas yang tidak menentu ini difahami oleh banyak orang. Kata mereka, keadaan dunia sudah banyak berubah. Secara sainstifik, mereka menyebut tentang global warming dan greenhouse effect. Dan segala-galanya tidak lain dan tidak bukan adalah angkara manusia sendiri. Manusia rakus, tamak dan ego. Manusia menjadi makhluk pemusnah.


Sesungguhnya bola dunia ini diselubungi lapisan azon atmosfera yang sangat tipis, senipis plastik lutsinar yang membaluti makanan segera yang kita beli di warong tepi jalan. Mengikut fakta sains, lapisan atmosfera itu pada siang hari ditembusi sinar matahari. Sinar menembus atmosfera, menyinari pohon, bunga, manusia, binatang dan seluruh alam sekitar, terus memantul ke angkasa dalam bentuk energi infra merah. menembus atmosfera masuk ruang antariksa. Begitulah keadaan ini berlaku berjuta-juta tahun yang lalu. Cuma pada beberapa tahun belakangan ini, atmosfera bumi berubah kerana banyak buangan karbon dioksida (CO 2) angkara kejahilan, keangkuhan, kerakusan dan keegoan manusia yang disalurkan secara langsung atau tidak langsung melalui pelbagai cara - industri, kenderaan dan sebagainya. Mereka lupa peranannya sebagai utusan memakmurkan muka bumi ini, bukannya perosak.

Lantas lapisan atmosfera menjadi kotor dan menghasilkan pencemaran. Sinar panas menghilang ke udara, tertahan dan memanaskan bumi. Keadaan demikian samalah seperti rumah kaca yang terdapat di negara bermusim dingin yang disebut greenhouse. Sinar matahari masuk ke rumah kaca, energi pantulannya tertahan. Bahagian dalam rumah kaca jadi hangat dan membuat tanaman menjadi nyaman tidak kedinginan lalu hidup subur. Kita kini berada di greenhouse Malaysia, tetapi bukan dalam keadaan yang nyaman, malahan gerah, gabrah dan resah, kerana kita bukan tanaman yang perlu pemanasan di musim dingin.

Al Gore, politikus Amerika Syarikat yang pernah menjadi calon Presiden dan menggegarkan Malaysia dengan perlakuan angkuhnya pada suatu ketika dahulu pernah membuat persembahan video bernama An Inconvenient Truth yang menunjukkan bahwa panas bumi melonjak naik dalam beberapa puluh tahun terakhir ini. Katanya, gunung salji berkurang, glacier (sungai salji) meleleh, dan angin ribut berubah pola kerana pembahagian panas berubah dan terjadi ribut seperti Hurricane Katrina dan sebagainya. Pesan Al Gore sangat menarik. Katanya, pimpinan politik dan pemerintahan Amerka Syarikat sudah lama tahu soal global warming dan mereka tahu teori itu betul. They know the truth. Tapi untuk mengatasi masalah itu memerlukan tindakan yang terlalu tinggi risikonya, misalnya harus membatasi industri dan sebagainya. Tidak praktis membahaskan berdasarkan pendekatan begitu, kata para politikus Amerika Syarikat. Not convenient.


Di negara kita, tidak banyak dibicarakan tentang global warming ini. Bahkan aku rasa masih terlalu kurang gerakan yang mencuba menyedarkan masyarakat untuk melakukan tindakan positif ke arah menyekat kemaraan, atau sekurang-kurang kalau tidak terdaya menyekat, menyediakan perancangan secara bersapdu dan menyeluruh menghadapinya dengan penuh kesedaran, persediaan dan ketahanan. Apakah kerana kita terlalu selesa? Atau kerana tidak ada political will di kalangan pemimpin-pemimpin besar kta? Atau kerana kita jahil dengan ilmu?

Cuba tanya diri kita sendiri. Bagaimana kita mendidik rakyat mencintai kebersihan, menghindarkan pencemaran? Apakah perancangan kita andainya pesisir pantai kita, malah seluruh negara kita tenggelam kesan kepansan global ini? Apakah persiapan kita sekiranya negara kita bagaikan padang pasir yang kering kontang sedangkan panas terus bahang membakar? Apakah persediaan kita jika Malaysia dilanda empat musim? Sudahkah kita bersedia? Sudahkah kita? Pelan Integriti Nasional (PIN)? Sudah berkesankah?

Malam tadi, hal inilah antara perkara yang menjadi perbualan kami di meja makan di Del Kitchen, Taman Pelangi, Johor Bahru. YB Tuan Haji Ahmad Zahri, Dato’ Abdul Karim Hassan, Zam Ismail dan aku antara yang hadir dalam bual-bual itu. Hingga jam 10.30 malam baru kami beredar pulang meningalkan pinggan dan cawan yang sudah kosong di atas meja kami.
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]