Friday, May 25, 2007

 

BUDAYA AL-QURAN

Al-Quran memberikan asas tentang ilman nafia atau ilmu yang bermanfaat dan yanfaunnas atau sesuatu yang memberi manfaat kepada manusia. Sejarah perkembangan ilmu dalam tamadun Islam jelas membuktikan bahawa Al-Quran merupakan rujukan utama dalam memanfaatkan faedah membangun umat. Tetapi sejauh manakah umat Islam memanfatkan kitab suci ini dalam kehidupannya sehari-hari? Berapa orang Islam yang menjadikan Al-Quran seperti akhbar harian, yang tidak pernah lupa dibaca saban hari? Jawapannya, tepuk dada, tanya diri sendiri. Kebanyakan kita menyimpan kitab suci Al-Quran sebagai perhiasan, berdiri sepi di dalam alamari.

Hari ini hari Jumaat. Seperti kebiasaan pada setiap hari Jumaat, kami menjalankan Program Membudayakan Al-Quran selama sejam mulai pukul 8.00 pagi. Dalam program itu, setiap warga kerja beragama Islam akan berkumpul membaca Al-Quran beramai-ramai secara beriringan yang dipimpin oleh seorang warga yang dikenal pasti, diikuti dengan terjemahan ayat-ayat yang dibaca itu. Malangnya kehadiran warga kerja tidak seberapa. Setengahnya pula datang ke majlis agak lewat dan mencari tempat duduk jauh di sudut-sudut ruang berkumpul. Alangkah malangnya! Ke manakah perginya yang tidak hadir itu? Adakah masih tidur di rumah? Atau duduk-duduk bersembang di warong sambil bersarapan? Ingat, kerajaan sudah mengumumkan kenaikan gaji, jangkaan orang ramai terhadapmu terlalu tinggi, kerja wajar ditingkatkan prestasi. Ingatan Wahid Senario dalam program Melodi terbitan TV3 pataut dijadikan ingatan: Tingkatkan prestasi, kurangkan kontrovasi.

Program Membudayakan Al-Quran adalah program Kerajaan Negeri Johor di bawah pimpinan YAB Dato’ Haji Abdul Ghani Othman, dimulakan sejak beliau bertugas sebagai Menteri Besar Johor. Program ini merupakan program rasmi, terutama bagi jabatan kerajaan. Tahniah Dato’! Adakah negeri-negeri lain di Malaysia yang berbuat sedemikian? Kalau ada, betapa indahnya.

Pengarah Yayasan Warisan Johor pernah mengingatkan “anak buahnya” tentang pentingnya program ini dalam suatu perhimpunan jabatan. Katanya, “Betapa untungnya kita menjalankan program ini. Kerajaan menjadikannya sebagai tugas rasmi kita. Kita sepatutnya bersyukur dengan mengikuti sepenuhnya program ini. Sekurang-kurangnya seminggu sekali kita membaca Al-Quran berserta terjemahannya. Besar faedahnya bagi kita orang Islam. Jadi, janganlah cari alasan untuk tidak hadir dalam majlis ini. Bukannya lama, cuma sejam.”

Setiap kali aku membuka Tafsir Quran Karim oleh Profesor H. Mahmud Junus – membaca ayat-ayat suci dan terjemahannya – aku selalu diingatkan oleh sebuah sajak yang aku pernah karang yang tertulis di halaman pertama buku itu:

Sentiasa Kau menyapa aku
Biar aku dalam durhaka
Atau sekali sekala aku alpa
Kau membelaiku dengan mesra
Hingga aku lena dalam dosa
Dan Kau tetap terus datang
Menggamit aku ke jalan pulang.

Betapa bisa aku lari
Kenyataan telah terselah
Kau Maha Pemurah
Kau Maha Mengasihani.
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]