Sunday, May 20, 2007

 

DI MANA PEMIMPIN MELAYU?

Maybank pada 4 Mei yang lalu telah membuat keputusan bahawa mulai 1 Julai, panel peguam bank mestilah mempunyai sekurang-kurangnya tiga rakan kongsi Bumiputera dan pemilikan kepentingan minimum 50%.

Keputusan ini dikritik pemimpin-pemimpin bukan Bumiputera termasuk menteri-menteri dari MCA yang membawa perkara ini ke kabinet, lalu memaksa kabinet membuat keputusan meminta Maybank menarik balik cadangan tersebut.

Aku merasa amat hiba. Nampaknya, sementara orang-orang Cina dan India mendesak dan mengasak supaya kepentingan mereka di bumi Malaysia dipertahan dan dipertingkatkan yang disuarakan terutama oleh pemimpin-pemimpin politik mereka, orang-orang Melayu semakin hari semakin hilang hak dan kepentingannya, kononnya atas semangat perpaduan dan integrasi kaum. Adakah kuasa politik Melayu sudah hilang taring apabila dicengkam oleh kuku-kuku tajam yang menguasai kuasa ekonomi?

Dalam semangat tolak ansur ini, nampaknya orang Melayu yang tertolak, dan orang Melayu juga yang teransur undur. Inilah hakikat yang dilihat oleh kebanyakan orang Melayu, sehingga mereka perlahan-perlahan mula memandang sepi kepada kepimpinan Melayu yang mewakili bangsanya sendiri. Mereka tidak dapat melihat perlunya mereka menyokong pemimpin-pemimpin mereka sendiri, kerana pemimpin-pemimpin mereka cuma pandai mencarut dan bercakap kurang sopan tanpa ilmu dan kemahiran di Dewan Negeri, Dewan Parlimen dan Dewan Negara. Emosinya sahaja menggelegak, namun tindakannya tidak berlandasan kebijaksanaan otak. Itulah persepsi kebanyakan orang Melayu terhadap para pemimpinnya.

Aku tidak nampak silapnya Maybank mengenakan peratauran yang dicadangkan itu. Ia merupakan satu tanggungjawab sosial untuk menggalakkan perkemebangana ekonomi orang-orang Melayu supaya seimbang dengan kaum-kaum lain sekaligus menjamin keharmonian negara. Yang aku nampak hanyalah lemahnya political will pemimpin-pemipin Melayu untuk mempertahankan hak dan kepentingan ini.

Tidak lama dahulu, kabinet juga diheret untuk campur tangan dalam soal penulisan buku teks universiti berkaitan isu perpaduan kaum apabila menteri-menteri Cina mempersoalkan kewajaran Peristiwa 13 Mei dimasukkan ke dalam buku tersebut. Dan kabinet akur, dengan menugaskan Profsor Dato' Dr. Shamsul Amri Baharudin menyusun semula kandungan buku itu. Di manakah peranan yang dimainkan oleh menteri-menteri Melayu dalam perkara ini? Aku terus hiba. Sesungguhnya fakta tetap fakta, dan sejaraha tetap sejarah.

Aku juga terperanjat apabila perlakuan mencabut dan mencium keris oleh DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong tidak lagi berlaku sewaktu pertabalan DYMM Sultan Mizan Zainal Abidin baru-baru ini. Baginda sekadar mengangkat keris separas matanya. Mengapa? Adakah ini kesan dari bantahan MCA terhadap tindakan YB Dato' Hishamuddin Hussein Onn menghunus keris dalam Perhimpunan Agung UMNO? Sungguh malang! Perlakuan yang secara simblis sebagai lambang kebesaran, kedaulatan dan kekuasaan Melayu serta jati diri Melayu dipersoalkan oleh orang-orang bukan Melayu, dan kita orang Melayu akur tunduk dengan persepsi mereka. Mengapa? Aku melihat pemimpin-pemimpin Melayu begitu longlai untuk berhujah secara bijaksana dan berhemah mempertahankan hak dan kepentingan ini.

Bagi aku, kalau kaum bukan Melayu tidak sanggup menerima hakikat ketuanan Melayu di negara ini, mereka juga tidak sewajarnya menerima sebarang anugerah pingat dan darjah kebesaran yang sampaikan oleh DYMM Yang Dipertuan Agong dan Raja-Raja Melayu. Mengapa mereka tidak bantah? Mengapa mereka tidak menolak?

Tulisan ini bukan berniat memperlekehkan para pemimpin Melayu, jauh sekali daripada menimbulkan rasa kebencian. Tulisan ini sekadar ingin mengajak kita berfikir, menerungi sejauh mana kita sudah menjalankan tugas sebagai satu bangsa. Allah berperman, "Tidak berubah sesuatu kaum kecuali kaum itu sendiri mengubahnya." Dan untuk mengubah, kita perlukan pemimpi9n yang ikhlas, komited, dedikasi dan meletakkan kepentingan bangsanya melebihi kepentingan sendiri. Tetapi siapa pemimpin itu?

Samy Villu tetap memeprjuangkan kepentingan orang-orang India walaupun dia mendakwa bahawa partinya MIC adalah sebaik-baik parti politik di Malaysia kerana mempunyai semangat kebersamaan dan perpaduan di kalangan Melayu (M), India (I) dan Cina (C). Ong Ka Teng dan Lim Khiang Yik tetap memperjuangkan kepentingan orang-orang Cina, dan ini sudah jelas dilihat dari tindak tanduk mereka. Soalnya: Siapakah yang memperjuangkan kepentingan dan hak orang-orang Melayu? Kita tidak boleh bersandar kepada Pak Lah. Selaras dengan jawatannya sebagai Perdana Menteri, Pak Lah adalah pemmimpin untuk semua rakyat di Malaysia - Melayu, Cina dan India.

Jadi, siapakah pemimpin untuk orang-orang Melayu, yang sanggup ke hadapan memperjuangkan kepentingan dan hal orang-orang Melayu. Kita amat mengarapkan pemimpin-pemimpin utama UMNO tampil ke hadapan, bukan sekadar selesa sebagai tukang pukul gendang untuk Pak Lah, atau sibuk menjaga kepentingan tempat dan kedudukan diri, atau selesa berjuang untuk "memboncitkan perut"?

Aku sayang kau, wahai pemimpinku. Tapi kau juga harus sayang bangsamu. Sepatah kata Dato' Onn lebih kurang begini bunyinya: "Jangan sampai anak cucu kita meludah benci kubur kita kerana semasa kita hidup kita mengecewakan mereka."
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]