Thursday, May 24, 2007

 

HARI GURU

Guru Hari tahun ini sudah berlalu 16 Mei yang lepas. Kerana pada hari itu aku sibuk mengikuti Kursus Pengukuhan Integriti Sektor Sosiobudaya anjuran Institut Integriti Malaysia, aku tidak berpeluang mengikuti siaran langsung sambutan tersebut seperti yang lazim aku lakukan sebelum ini selepas aku bersara. Namun begitu, aku sempat menghantar SMS kepada beberapa orang yang kukenali dan kebetulan nombor telefon bimbitnya ada dalam simpananku.

Pada ketika itu, ada satu nama guru yang amat kuat dalam ingatanku. Aku ingin sangat menghubungi dan bertanyakan khabar, namun kebetulan nombor telefonnya tiada dalam simpanannku. Memang dahulu ada nombor telefonnya, tetapi setelah beberpa kali menghubungi nombor yang dimaklumkan telah ditamatkan perkhidmatannya, aku langsung mengeluarkan nombor itu dalam senarai simpananku. Apakah khabar berita guru itu, aku kurang pasti. Kali terakhir aku bertemu dengannya sewaktu dia bertandang ke rumahku kerana menghadiri majlis perkahwinan anak perempuanku lebih lima tahun yang lalu. Ketika itu dia sudah kelihatan kurang sihat. Kebetulan menantu aku yang berkahwin itu adalah anak saudaranya.

Aku menghormatinya kerana dialah guru pertama yang "mengajar" aku banyak perkara tentang kehidupan, terutama sebagai seorang anggota perkhidmatan awam yang tulen. Memang dia bukan seraca rasmi guru aku di kelas, tetapi tunjuk ajarnya sepanjang aku bekerja di bawahnya di Jabatan Pendidikan Negeri di Negeri Sembilandan di Johor serta di Kementerian Pendidikan, mendorong aku menganggapnya sebagai guru aku. Dalam hal ini, memang dia seoerang guru yang baik dan berkesan. Dan kerana "didikannya" itu, aku kini antara lain dapat menguasai kemahiran menulis teks ucapan. Itu amat aku banggakan; hingga aku dapat menghasilkan sebuah buku berjodol Pengucapan Awam (Tenkik Penulisan Teks Ucapan).

Program kursus agak padat, termasuk membuat lawatan ke Penjara Kajang. Di sana juga banyak perkara yang dapat aku pelajri, biar pun tempoh masa lawatan itu terlalu singkat. Bagi aku, penjara adalah juga sekolah di mana banduan sepatutnya belajar. Apabila mereka keluar penjara, mereka seharusnya sudah banyak belajar untuk kembali dalam masyarakat menjadi sebagai warga yang berguna.

Kepadatan program itu tidak membolehkan aku membuat yang lain sepanjang kursus sehinggalah kursus itu berakhir. Oleh kerana tugas rasmi yang tersedia diatur, selepas kursus aku terus bergegas ke Segamat kerana pengurusan kursus kepimpinan yang aku kendalikan. Jadi, pada hujung minggu lepas aku berada di Pusat Latihan dan Rekreasi Felcra Tebing Tinggi bersama-sama 64 orang pemimpin pelajar Tingkatan Empat sekolah-sekolah menengah Segamat dan Muar.

Dalam terus bergelumang dengan tugas rasmi yang tidak pernah surut itu pada minggu ini, aku menerima SMS dari isteriku. Aku juga menerima SMS yang sama dari anakku Lin. SMS itu berbunyi: "Dpd Hazly: Dato' Idris sedar tak sedar je. Dia tanya mak dtg dng anak Mail ke? I ckp tak. Bilik dia no 41 Tingkat 5, Hospital Ampang Puteri."

Itulah berita terkini yang aku terima tentang "guruku" yang bernama Dato' Haji Idris Tain. Dialah guruku yang mengajar aku banyak perkara bukan sahaja sebagai anggota awam yang baik, tetapi juga dalam menjalani penghidupan yang bererti. Aku tidak pernah melupainya. Aku tetap menyanjung jasa budinya kepadaku.

Aku mendoakan semoga Allah memerliharanya dengan taaufek hidayat-Nya disembuhkan dia dari penyakit yang dihidapi. Insya-Allah, jika tidak ada aral melintang, aku akan menziaharainya di hospital hujung minggu ini.

Selamat Hari Guru. Nampaknya agak terlambat ucapan ini. Tetapi tak apalah. Kata pepatah Inggeris, "Better late than never".
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]