Tuesday, May 22, 2007

 

HARI INI DALAM SEJARAH

Berita utama dalam media hari ini ialah tentang kenaikan gaji kakitangan awam. Kelmarin dalam ucapannya di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), Pak Lah mengumumkan kenaikan gaji kakitangan awam dari 7.5% - 35% serta PDRM dan ATM dari 9% - 42% mulai bulan Julai hadapan. Pengumuman itu disambut dengan sorakan gembira 5,000 orang kakitangan awam yang menghadiri Perhimpunan Hari Pekerja Sektor Awam itu.

Malah Presiden Cuepacs, Omar Osman, turut gembira walaupun permintaan kesatuannya tidak ditunaikan sepenuhnya oleh kerajaan. Katanya, Cuepacs amat berpuas hati dengan kenaikan itu, sambil menggesa kakitangan awam membuat perubahan drastik dalam kerjaya masing-masing dengan menghasilkan kualiti kerja kelas pertama.

Aku sendiri pasti turut gembira dengan pengumuman ini. Aku akan dapat kenaikan gaji tidak berapa lama lagi. Malah aku juga akan dapat kenaikan bayaran pencen aku. Aku bersyukur. Aku terbayang sewaktu aku mula-mula bekerja dengan kerajaan pada tahun 1967 dengan gaji permulaan sebanyak RM 310.00 sebulan. Kini? Alhamudulillah ... setelah lebih 33 tahun dalam Perkhidmatan Awam, aku masih terus menyumbang bakti kepada negara walaupun sekadar secara kontrak tahun demi tahun. Dalam diam tak diam, sudah lebih tujuh tahun aku terus berkhidmat dengan kerajaan.

Selain kakitangan awam, siapakah yang bergembira dengan pengumuman ini. Seperti biasa, aku yakin para peniaga sudah pasti tumpang gembira. Mereka ada peluang untuk menaikkan harga barang yang mereka jual. Entah-entah hari ini pun, tanpa kita sedari, sudah ada harga barang keperluan kita yang naik harganya.

Hari ini aku ke Hospital Besar Sultanah Aminah, Johor Bahru untuk pemeriksaan kesihatan oleh doktor pakar. Inilah rutin aku setiap tiga bulan sejak tujuh tahun yang lalu. Tetapi hari ini amat berlainan daripada kebiasaan yang lepas-lepas. Hari ini aku anggap sebagai "Hari Ini Dalam Sejarah" bagiku. Hari inilah buat pertama kalinya sejak tujuh tahun yang lepas, pemeriksaan kesihatan berjalan dengan lancar dan segala urusan selesai sebelum jam 10.00 pagi. Bukankah itu dalam sejarah namanya, kalau sebelum ini aku terpaksa menunggu sehingga jam 12.00 tengah hari baru dapat meninggalkan hospital.

Segala-galanya berjalan dengan cepat dan teratur. Bermula dari pendaftaran, pengambilan darah dan air kencing, pemeriksaan tekanan darah dan kandungan gula dalam badan hinggalah kepada pemeriksaan oleh doktor pakar dan pengambilan ubat, semuanya memuaskan hati. Pada suatu ketika aku merasa agak geli hati juga apabila doktor pakar wanita berbangsa Cina memarahi seorang jururawat di hadapanku kerana teman sekejanya masih belum muncul. "Ai, dah pukul berapa ni? Dah puku sembilan tau? Dia tak datang lagi. Tak kan sarapan lagi? Nak sarapan pukul tujuh tadi, bukan sekarang," kata doktor itu.

Dan sebelum dia menaeyerahkan preskripsi ubat kepadaku, doktor itu bertanya dalam senyuman, "Nak cuti tak?"

"Tak payah, doktor. Terima kasih," jawabku spontan.

Sewaktu aku sampai ke Bahagian Farmasi, aku agak terkejut. Kawasan menunggu untuk mengambil ubat yang selalunya penuh dengan pelanggan yang memerlukan perkhidmatan, pada kali ini agak lengang. Dan aku sendiri tidak perlu menunggu begitu lama seperti kebiasaan untuk mendapat bekalan ubat. Kelihatan ada . seorang memantau perjalanan enam kaunter pengambilan ubat itu. Memang cukup cekap dan berkesan, kataku dalam hati.

Sebelum pukul 10.00 pagi aku sudah tercegak di pintu masuk hospital menunggu kedatangan teman untuk mengambilku membawa pulang ke pejabat. Sementara menanti ketibaannya, aku sempat melihat orang keluar masuk bangunan, dan kenderaan berhenti dan berlalu di hadapanku. Sekali lagi aku dikejutkan dengan perlakuan yang dipamerkan oleh Pengawal Keselamatan. Dia sentiasa ceria dan membantu orang-orang yang keluar masuk yang memerlukan bantuan, terutama orang-orang tua yang terpaksa berkerusi roda. Hebat dan mengagumkan layanan yang diberikan.

Apakah sebenarnya yang berlaku menyebabkan kelainan dan perubahan mendadak ini? Pak Lah tentu suka sekiranya melihat keadaan ini berlaku di semua jabatan kerajaan. Integriti sudah meresap ke dalam hati dan jiwa anggota perkhidmatan awam. Semangat Pelan Integriti Nasional (PIN) semacam sudah dihayati. Adakah semuanya ini terdorong oleh pengumuman tentang kenaikan gaji? Aku tidak pasti. Apa pun keadaannya, yang pasti, hari ini merupakan hari yang bersejarah bagiku.

Apakah sejarah itu? Pertama, layanan cepat dan cekap di hospital. Kedua, sepanjang aku mengukur kandungan gula dalam badanku selama ini sejak tujuh tahun yang lalu, hari inilah kandungannya yang terendah. Berapa? 3.9. Ha? 3.9? Ya, 3.9. Dan jururawat yang memeriksa aku cepat-cepat memintaku mengambil gula-gula, takut menjadi hyper pula. Kebetulan memang tersedia gula-gula dalam saku seluarku.

Itulah dia, hari ini dalam sejarah!
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]