Thursday, May 10, 2007

 

JATI DIRI

Selalu benar kita mendengar orang menyebut tentang "jati diri". Dalam kursus-kursus yang aku kelolakan, aku sering tanyakan hal ini kepada para peserta. Aku dapati banyak yang masih kabur tentang hal ini. Malah di kalangan profesional yang aku tanyakan tentang "jati diri" ini, mereka teragak-agak untuk memberikan jawapannya. Mereka pandai menyebut, tetapi tidak pasti maksudnya. Bagaimana pula agaknya tentang ahli-ahli politik kita yang banyak kali menggunakan ungakapan ini di mana-mana sahaja, pada bila-bila masa sahaja?

Mengikut Kamaus Dewan, "jati diri" adalah sifat atau ciri yang unik dan istimewa (dari segi adat, bahasa, budaya, agama dan lain-lain) yang menjadi teras atau lambang keperibadian seseorang individu, sesuatu bangsa dan sebagainya. Dalam Kamus Besar Bahasa Indonesia dinatakan "jati diri" itu sebagai (1) ciri-ciri, gambaran atau keadaan khusus seseorang atau sesuatu benda; dan (2) inti, jiwa, semangat dan daya gerak dari dalam, spiritual. Profesor Datuk Dr. Zainal Kling pula mengatakan "jati diri" itu himpunan segala warisan dan pengalaman yang dikongsi bersama-sama oleh setiap individu dengan orang lain semenjak dilahirkan mengikut kedudukan keluarga kelahiran pada masa dan tempat yang tertentu.

Soalnya: Bagaimana?

Secara mudah, aku mengajak para peserta memahami erti perkataan teras dalam "jati diri" itu iaitu perkataan "jati". Mengikut banyak kamus, "jati" itu diertikan sebagai tulen, asli, murni, tidak lancing, tidak ada campuran, dan totok. Jadi, secara mudah, "jati diri" ialah sesuatu yang tulen, asli dan murni yang ada pada diri seseorang individu itu.

Sejak dilahirkan, seseorang itu dikenali melalui pengenalan diri sama ada dari segi jantina, tempat kelahiran, nama peribadi, nama keluarga, bahasa, sejarah, wilayah dan sebagainya. Itulah pengenalan diri yang tulen, asli dan murni baginya. Misalnya seseorang itu apabila dilahirkan jantinanya lelaki. Maka jati dirinya ialah seorang lelaki. Kalau si lelaki itu tidak mahu dikenali sebagai lelaki dan berlagak tidak sebagai lelaki, maka jati dirinya sudah tercemar atau mungkin hilang. Dia sudah jadi apa dikenali sebagai lelaki lembut.

Ibu bapanya menamakan lelaki itu Johan, dan Johan itulah jati dirinya. Atau kalau perempuan, katakanlah nama yang ibu bapanya beri Siti Khadijah, mengambil sempena nama isteri Nabi yang mempunyai sifat-sifat peribadi yang terpuji itu.Tetapi kalau dia dia menyukai, menghargai dan menghormati nama itu lantas ditukar sebagai John atau Khaty misalnya, maka dia sudah hilang jati dirinya dari segi nama. Secara mudah, jikalau seseorang itu sudah tidak menerima, mengiktiraf dan menghargai apa yang asal, tulen dan murni baginya, maka secara tidak langsung jati diri orang itu sudah terhakis.

Di peringkat yang lebih tinggi, identiti atau pengenalan diri berkembang menjadi harga diri. Haraga diri berkaitan dengan maruah. Maka jati diri menjadi sudah sebati dan mendarah daging dengan dirinya dan tidak boleh dipisahkan; sebaliknya bersepadu secara menyeluruh dalam kehidupannya.

Justeru jati diri ada kaitan dengan maruah. Jati diri juga berkaitan dengan kebersamaan. Ertinya, apa yang dimiliki oleh seseorang itu sama dengan yang dimiliki oleh orang-orang lain. Maka kebersamaan itu - misalnya semua berbangsa Melayu - membentuk jati diri kelompok. Dan jati diri kelompok itu diwarisi turun temurun dari satu generasi ke generasi lain. Maka dalam hubungan ini, jati diri dilihat sebagai warisan. Jelasnya, jati diri berkaitan dengan maruah, kebersamaan dan warisan.

Kerana itu, jati diri dalam sesuatu yang unik dan istimewa dimiliki oleh seseorang atau sesuatu kelompok manusia. Justeru keunikan dan keistimewaan itu perlu dikenal pasti, dicari, digali, dihargai dan dilestarikan. Dan kita sewajarnya mengungguli jati diri itu.
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]