Wednesday, May 02, 2007

 

PENGALAMAN UMRAH (4)



Aku bergambar dengan Tuan Haji Abdul Rahiman, seorang warga Arab, di hadapan Hotel Farah, tempat rombongan East Qabillah menginap sepanjang berada di Mekah. Dia berumur 55 tahun, dilahirkan, dibesarkan, bersekolah, bekerja dan berkeluarga di tanah suci Mekah. Dia pernah menjadi polis Arab Saudi sebelum melbatkan diri sebagai muassasah haji dan umrah.

Dia seorang yang kuat bekerja, rajin, prihatin dan peramah. Sepanjang kami mengerjakan umrah dialah yang menjadi orang perantara segala-galanya. Memang dia seorang yang hebat.

Tetapi aku lebih merasa kagum tentang kehebatanya sebagai keturunan Melayu. Bapanya berasal dari Pagoh, Muar berhijrah ke Mekah dan berkahwin dengan wanita Arab di sana. Dia sendiri berkahwin dengan wanita Arab. Tetapi jati diri Melayunya tetap kental. Bahasa Melayunya faseh dan lancar. Budi bahasanya tinggi, sopan santunnya terpuji. Dan aku mendengar sendiri dia bercakap dalam bahasa Melayu kepada cucunya (yang didokong dalam gambar di atas) yang berbapakan seorang Arab jati.

Aku juga berjumpa seorang lagi yang serupa dengan Tuan Haji Abdul Rahiman bernama Ahmad Zaki. Keluarganya berasal dari Kedah. Bahasa Melayu loghat Kedah sebiji seperti orang-orang Kedah di Malaysia bercakap. Katanya, ibunya memastikan dia bercakap bahasa Melayu di rumah. Malah ibunya mengajar dia menghayati sejarah negara asalnya, terutama dengan kisah-kisah tentang kiebesaran Melaka, kehebatan Hang Tuah dan sebagainya.

Cuma ada satu perkara yang menyebabkan kami gelak tentang Haji Abdul Rahiman. Sewaktu dalam van ke Lapangan Terbang Juddah, dia berkata, "Nanti kita berhenti di Masjid Teropong. Solat zohor dan makan tengah hari di situ,"

"Bukan teropong, Tuan Haji. Terapung!" Haji Salleh membetulkan kesilapan perkataan yang digunakan Tuan Haji Abdul Rahiman. Kami semua ketawa. Dia turut ketawa.

Sehingga kini aku masih kagum dengan jati diri Melayu yang dimilikinya.


Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]