Tuesday, May 29, 2007

 

SEBAB PULUT SANTAN BINASA

Kejadian ini berlaku kira-kira jam 11.00 malam, bertempat di Terminal Bas Larkin, Johor Bahru. Sewaktu aku turun daripada bas ekspres yang kunaiki dari Seremban larut malam tadi, pandanganku terpikat kepada sekumpulan orang dalam gelap tidak jauh dariku. Oleh kerana kumpulan itu berada memang dalam perjalananku mendapatkan teksi untuk membawaku pulang ke rumah, aku tidak dapat mengelak daripada menghampiri mereka. Rupa-rupanya ada dua orang pemandu teksi sedang bertengkar. Aku tidak pasti apa yang mereka tengkarkan itu, tetapi mendengar kata-kata yang mereka lontarkan antara satu sama lain, aku pasti yang menjadi punca perbalahan itu ialah soal penumpang. Aku tidak menghiraukan mereka lantas masuk ke dalam sebuah teksi yang sedang menanti gilirannya lalu membawaku ke Jalan Mariamah.

Peristiwa di terminal bas itu mengingatkan aku satu kisah yang menarik berlaku kira-kira 50 tahun yang lalu di kampung. Pada masa itu usiaku masih belasan tahun. Ada seorang ibu duduk berjiran dengan anak lelakinya yang sudah berumah tangga dan mempunyai seorang anak. Menantu perempuannya itu masih ada hubungan persaudaraan denganku.

Pada suatu malam, si ibu mendengar cucunya di sebelah rumah menangis. Dorongan hati seorang nenak, dia turun dari rumahnya berjalan dalam gelap ke rumah anaknya, ingin mengetahui apakah yang terjadi ke atas cucunya itu.

Sampai di rumah itu, dia mendiamkan diri seketika di luar rumah. Cucunya masih tetap menangis. Puas dipujuk tidak juga berhenti menangis. Tiba-tiba dia mendengar menantunya menjerit dengan kuat dari atas rumah, "Hai, apa nak jadi kau ni, hah? Diam tak? Aku campak kau ke bawah, baru kau tau. Biar babi betina kat bawah rumah tu makan kau. Baru kau tau!"

Si ibu yang di bawah terperanjat besar. Hatinya berdebar-debar. Darahnya naik ke kepala. Badannya rasa menggigil. Marahnya sudah tidak dapat ditahan-tahan lagi. "Menantu aku kata aku babi? Tak sedar diri punya menantu!" fikirnya dalam hati.

Marahnya meluap-luap. Tanpa berfikir panjang si ibu tua ini menjerit dari bawah, "Hei, berani kau kata aku babi? Kau ingat aku ni apa? Perempuan tak guna?"

Menantunya terperanjat. Pintu rumah dibuka. Dalam samar-samar cahaya lampu minyak tanah, dia melihat ibu mertuanya tercegak depan tangga. Lalu tuduhan mertuanya dinafikan, tetapi si menantu tidak kuasa menghalang kemarahan mertuanya. Maka terjadilah pertengkaran besar. Pergaduhan berlarutan sehingga suami menantunya pulang, dan cuba menenangkan keadaan. Namun kedua-dua ibu mertua dan menantu perempuan masih tetap dengan pendirian masing-masing, tidak ada yang mahu mengalah.

Sejauh mana seriusnya pergaduhan itu tidak sampai ke pengetahuan aku. Namun pada esok paginya berangkatlah keluarga muda ini membawa diri meninggalkan ibu tua sendirian. Aku tidak pasti ke mana mereka "minggat", tetapi berita yang diterima beberapa tahun kemudian, pasangan ini sudah menjadi peneroka Felda.

Begitulah satu kisah yang diakibatkan oleh mulut. Orang tua-tua kita selalu mengingatkan kita tentang betapa perlunya kita menjaga mulut sebaik-baiknya. Beberapa peribahasa Melayu jelas menunjukkan hal ini, seperti:

Sebab pulut santan binasa
Sebab mulut badan binasa

Cakap siang pandang-pandang
Cakap malam dengar-dengar

Terlajak perahu boleh berundur
Terlajak kata nyawa padahnya

Sebuah pantun lama yang popular merupakan contoh yang baik menggambarkan tentang betapa pentingnya mulut dipelihara sebaik-baiknya demi keselamatan diri sendiri dan diri orang lain:

Siakap senohong gelama ikan duri
Bercakap bohong lama-lama mencuri

Malah pantun ini juga, antara lain dijadikan alasan untuk orang mengatakan mengapa seorang Naib Cencelor sebuah institusi pengajian tinggi awam tidak dilanjutkan kontraknya tidak berapa lama dahulu. Pantun ini diubahsuai oleh pemimpin universiti berkenaan menjadi sebagai berikut dan diungkapkan dalam satu majlis rasmi:

Siakap senohong gelama ikan duri
Cakap bohong lama-lama jadi menteri

Jadi, ingatlah bahawa mulutlah satu-satunya pancarindera manusia yang Allah jadikan sebagai tunggal, tidak seperti mata, telinga, tangan dan hidung. Walaupun tunggal, berbeda dengan pancaraindera yang lain yang hanya satu fungsi, mulut menjalankan pelbagai fungsi - bercakap, bernafas, makan minum, malah menguap jika mengantuk. Bahkan lidah yang ditujukan untuk bercakap pun disembunyikan. Maknya KURANGKAN BERCAKAP kecuali hal-hal yang baik-baik dan berfaedah sahaja. Apatah lagi jikalau mengumpat!
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]