Monday, May 28, 2007

 

SI TANGGANG MODEN

Kebelakangan ini manusia kelihatan semakin kejam, zalim, tidak berperikemanusiaan dan tidak bertimbang rasa. Kematian bukan sekadar di medan perang, tetapi di jalanan melalui kemalangan jalan raya yang semacam sukar dikawal.Nyawa manusia seolah-olah sudah tidak penting lagi. Pembunuhan berlaku di sana sini - dari pembuangan bayi yang baru dilahirkan tanpa ikatan perkahwinan hinggalah kepada orang dewasa yang dicabut nyawanya sekadar sengketa kecil bersalut amarah, dengki dan dendam. Wahai manusia, apalah nasib kamu!

Kini terdapat ibu dan bapa yang bukan sahaja dikasari oleh anak-anak, malah dicederakan dan dibunuh tanpa rasa bersalah, simpati dan belas kasihan. Namun hal ini masih juga ada maafnya, kerana biasanya, seperti yang lazim diberitakan dalam media, anak yang zalim itu adalah kurang siuman kerana di bawah pengaruh dadah atau akibat kemurungan.

Sebenarnya kisah ibu bapa yang menderita oleh perlakuan anak-anak tidak lagi menjadi kisah yang luar biasa pada masa ini. Ibu bapa yang lari atau dipungut ke rumah-rumah perlindungan atau dihantar ke situ oleh anak-anak sendiri bukan kisah yang menghairankan. Tetapi entah mengapa, kisah terbaharu ini amat menyentuh perasaanku.

Seorang ibu berusia 71 tahun dihantar ke pusat penjagaan orang tua oleh dua orang anaknya, seorang daripada pensyarah sebuah institusi pengajian tinggi. Yang menyedihkan pusat tersebut diurus oleh bukan Islam, dan ibu itu satu-satu penghuni beragama Islam di situ. Hal ini menyebabkan ibu tua yang sudah mengerjakan haji itu tidak berpeluang melakukan ibadatnya sebagai seorang yang beragama Islam seperti bersembahyang dan sebagainya.

Perbuatan tidak bertanggungjawab dua orang anak ini dikesan oleh adik kepada perempuan tua ini apabila dia gagal menemui kakaknya. Justeru dia menyiasat hingga menemui kakaknya berada di pusat penjagaan tersebut.

"Aku lebih rela mati daripada berada di sini," ujar perempuan tua itu. Aku tidak pasti apakah yang berlaku kepada perempuan tua itu kini, tetapi khabarnya usaha sedang dijalankan untuk mengeluarkannya dari pusat penjagaan tersebut, terutama melalui campur tangan Jabatan Agama Islam. Moga-moga berjaya. Khabarnya juga ada orang-orang yang simpati yang ingin menjaga perempuan itu.

Inilah kisah si Tanggang anak durhaka pada zaman moden. Memang si Tanggang kisah lama tentang seorang anak lelaki yang tidak mengaku ibunya setelah dia berkahwin dengan seorang anak orang kaya dan hidup senang lenang. Dalam kisah ini, si Tanggang disumpah menjadi batu, dan kesan sumpahan itu dikatakan terdapat di satu dua tempat di Malaysia. Namun si Tanggang moden kini tidak menjadi batu, tetapi terus diuji Allah dengan kehidupan yang senang lenang, rezeki yang melimpah ruah dan penghormatan yang menjulang tinggi, hingga menjadikan tahap penderhakaan itu terus meningkat dan meningkat. Bagi mereka, apalah erti ibu dan bapa yang tidak dapat memberi sumbangan apa-apa kepada kehidupan anak-anak kecuali membawa kesusahan dengan karenahnya sebagai warga emas yang dianggap cerewet, tidak produktif dan berpenyakit.

Moga-moga tidak ada si Tanggang di kalangan anak bangsaku dan anak-anakku. Ya, Allah! lindungi mereka dengan rahmat dan taufek hidayat-Mu. Amin.
Comments:
Rabbana hablana min azwajina wa zurrayatina qurratu a'yun waj'alna lilmutaqqina imama.

Allahumma firli wa liwadaiya warhamhuma kama rabbayani soriro.

Amin Ya Rabbal alamin
 
Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]