Wednesday, June 06, 2007

 

BENARKAH ADA HANTU?

Kini cerita tentang hantu sedang rancak menerjak kehidupan penduduk Malaysia. Tidak berapa lama dahulu, sekurang-kurangnya tiga buah muzium di negara ini mengadakan pameran hantu sehingga menimbulkan polimek yang tidak berkesudahan. Kini cerita-cerita hantu pula sedang ranacak diterbitkan dan ditayangkan di panggung-panggung seperti Jangan Pandang Belakang, Pocong, Zombi Kampung Pisang dan Waris Jari Hantu.

Benarkah hantu wujud? Mengikut agama Islam, kehadiran makhluk yang digolongkan sebagai makhluk halus ini memang wujud, terutama golongan syaitan yang dilaknat Allah itu. Dalam masyarakat Melayu, golongan ini dihidupkan dalam pelabagai cerita dan diberi pelbagai nama seperti hantu, polong, lansuyir, pontianak, toyol, jerangkung, dan sebagainya. Hantu pula muncul dalam pelbagai jenis seperti hantu bungkus, hantu galah, hantu kopek, hantu raya dan sebagainya. Aku teringat semasa aku bersekolah rendah dahulu, sebuah cerita dalam buku teks aku ialah tentang bagaimana seorang yang bejalan malam melihat bayang-bayang pokok itu sebagai hantu.

Mengimbau kembali kenangan lama, kotak mindaku segera teringat kisah-kisah yang berkaitan yang pernah aku ketahui. Dan ini merupakan satu kisah benar, berlaku kira-kira 45 - 50 tahun yang lalu, di sebuah kampung terpencil di Muar. Semasa aku di peringkat sekolah rendah, ada satu kisah menarik yang berlaku di kampungku mengenai seorang perempuan yang dikatakan berkahwin dengan orang bunian. Ada satu keluarga yang kukira agak rapat dengan keluargaku yang diketuai oleh pasangan Sharif dan Maimunah. (Maimaunah ini menganggap diriku sebagai anak angkatnya, dan setiap kali datang ke rumah mesti dia memberiku wang sesin dua. Asal cerita, seperti yang pernah dimaklumkan oleh ibuku, Maimunah inilah yang mengurut perut ibuku sewaktu dia beria-ia inginkan anak setelah lebih sepuluh tahun tidak beranak, dan hasilnya setelah kakakku berusia 14 tahun lahirlah aku. Itulah sumbangan penting Maimunah dalam keluargaku. Moga-moga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Amin!)

Pasangan Sharif dan Maimunah mempunyai dua orang anak perempuan bernama Fatimah dan Zaharah. Fatimah berkahwin dengan Sattar dan mempunyai empat orang anak - tiga perempuan dan seorang lelaki. Zaharah pula berkahwin dengan Imam dan berhijrah ke Singapura kerana Imam orang Singapura, tetapi Sattar terus tinggal beranak pinak dengan keluarga mertuanya di kampung.

Apa yang menarik ialah cerita tentang Zaharah. Selepas berkahwin, setiap kali Imam mendekati isterinya dan hendak bersatu dengannya, si suami ini terpelanting seolah-olah ada orang yang menendangnya dengan kuat. Hal ini menimbulkan kehairanan, lalu diikhtiaarkan untuk mengenal puncanya. Akhirnya terbongkarlah rahsia apabila Zaharah bahawa sebelum berkahwin dengan Imam, dia sudah berkahwin dengan orang bunian yang ditemuinya di perigi bekalang rumahnya sewaktu dia pergi mandi. Kata Zaharah, pada setiap tengah hari Jumaat dia memakai cantik-cantik dan wangi-wangi menemui "suaminya" di tepi perigi itu.

Maka setelah itu diperbuatlah perjanjian antara Imam, Zaharah dan orang buniah ini. Menurut ceritanya, orang bunian menceraikan Zaharah dengan satu syarat, iaitu apabila Zaharah mengandung, dia berkehendakkan anak itu. Maka diceritakan yang Zaharah ini pernah dua kali mengandung, tetapi setelah cukup bulan, tiba-tiba sahaja kandungannya itu hilang begitu sahaja dari dalam perutnya. Dan hingga ke akhir hayat, pasangan Imam dan Zaharah tidak mempunyai anak, lantas mereka mengambil dua orang anak angkat yang diberi nama Ahad dan Rafeah. (Apabila keluarga ini menziarahi keluarga di kampung, Ahad dan Rafeah menjadi teman aku bermain, konon-kononnya aku pun ada hati kepada Rafeah kerana kecantikannya dan peramahnya sebagai seorang gadis kecil kota Singapura.)

Yang anihnya, ada pada suatu ketika, Zaharah tidur mati selama 24 jam. Apabila dia terjaga, dia telah memberitahu bahawa dia baharu sahaja menghadiri majlis berkhatan dan berkhatam anak lelakinya yagn cukup meriah.

Inilah kisah berkaitan dengan makhluk halus yang aku ketahui. Pelik tetapi benar.
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]