Monday, June 04, 2007

 

CABARAN MELAYU

Aku sebenarnya bukan anti perpaduan apabila aku bercerita tentang bangsaku, bangsa Melayu. Sesungguhnya, Melayu itu asal usulku, jati diriku. Allah menjelaskan dalam Al-Quran bahawa manusia dijadikan berkaum-kaum supaya mereka berkenalan dan berbaik-baik antara satu sama lain.

Justeru bukan suatu kesalahan atau kesilapan sekiranya seseorang itu mempertahankan bangsanya sendiri selagi perbuatannya itu tidak mengugat hubungan baik dengan orang lain. Apatah lagi mempertahankan bangsa Melayu berkait rapat dengan mempertahankan agama Islam yang menjadi pegangan keyakinanku. Seperti yang diungkapkan oleh Tenas Effendy melalui kata-kata adat, bahawa jati diri Melayu amat berkait rapat dengan kualiti keimanan dan ketaqwaan kepada Allah:

Tahu asal mula kejadian
tahu berpegang pada Yang Satu
hamba tahu akan Tuhannya
makhluk tahu akan Khaliknya.

Yang agama berkokohan
yang iman berteguhan
yang sujud berkekalan
yang amal berkepanjangan
sesama manusia ia berguna
sesama makhluk ianya elok.

Di dunia ia bertuah
di akhirat beroleh berkah.


Orang Melayu kini semakin banyak menghadapi cabaran, bukan sahaja dari luar, tetapi juga dari dalam. Cabaran itu ada yang berbentuk politik dan ekonomi, tetapi tidak kurang juga cabaran yang bersifat budaya dan sosial, terutama budaya Melayu berteraskan Islam.

Antara cabaran yang ketara ialah perubahan nilai budaya yang berkaitan dengan Islam. Sekiranya perubahan itu menjurus kepada kebaikan dan tidak menyimpang dari asas keislaman, maka sudah tentu tidak timbul masalah. Tetapi dalam banyak hal, ternyata perubahan itu menjurus kepada pengikisan nilai-nilai luhur budaya Melayu Islam sehingga menimbulkan krisis moral dan pelunturan akhlak yang berpanjangan. Contohnya program-program realiti TV yang mengutamakan hiburan dan keuntungan kewangan telah menenggelamkan nilai-nilai kekeluargaan dan tradisi keilmuan serta menanggalkan jati diri yang menjadi pakaian diri seseorang yang bergelar Melayu.

Justeru dalam menghadapi masa depan yang bermakna bagi orang-orang Melayu, yang lama jangan lekas-lekas dibuang, yang baru jangan mentah-mentah ditolak. Budaya adalah manifestasi zaman, maka kerana itu kita tidak dapat melarikan diri dari semasa ke semasa daripada menerima dan menolak pelbagai unsur luar dan dalam, bergantung kepada situasi politik, sosial, ekonomi dan faktor-faktor lain yang mempengaruhinya.

Sebagai bangsa Melayu, cabaran kita ialah untuk kekal teguh dengan jati diri Melayu, kuat bersatu dengan ikatan muafakat dan bersedia menghadapi cabaran untuk menggabungkan ciri-ciri terbaik dari yang dahulu dan dari yang sekarang bagi menjamin masa akan datang bangsa yang terang benderang dengan kejayaan dan kegemilangan. Marilah kita bersama-sama terus membina dan memerkasa bangsa Melayu. Segala-galanya bergantung kepada ketahanan kita bersama, seperti kata pantun:

Rimbun mekar bunga cempaka;
Tak kan layu di siang hari;
Namun bergegar dilanda gempa;
Tak kan Melayu hilang di bumi.
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]