Thursday, June 21, 2007

 

KERBAU MEMBAWA LUMPUR

Tidak sukar untuk memahami kenapa kini orang Melayu dipersendakan dan dipandang serong oleh sebahagian bukan Melayu sekiranya kita rajin mentelaah gelagat sebahagian kecil pemimpin-pemimpin kita dalam politik. Mereka inilah yang secara tidak langsung banayak diberi fokus dan ditonjolkan oleh media massa, bukan sebagai tokoh atau wira, tetapi sebagai badut yang sekadar pandai membuat orang ketawa melalui aksi dan ucap kata mereka yang tidak berisi, bukan berfikir.

Tidak lama lagi akan berlangsung Pilihanraya Umum peringkat negeri dan kebangsaan. Banyak petanda yang boleh kita jadikan petunjuk. Sejauh mana kita orang Melayu sudah bersedia mempersiapkan diri menghadapi cabaran besar ini?

Pada 16 Jun yang lalu, aku terlibat mengurus Seminar Integriti Politik Negeri Johor di Perbadanan Produktiviti Negara (National Productivity Coperation), Bandar Baru Uda, Johor Bahru, yang dianjurkan ole Barisan Nasional Johor, Institut Integriti, Kepimpinan danLatihan Semangat (IKLAS) dan Institut Integriti Malaysia (IIM). Tiga tokoh penting muncul memberikan ceramah mereka, iaitu YB Dato' Shahril Abdul Samad (Ketua UMNO Bahagian Johor Bahru dan Ahli Parlimen), Profesor Dato' Dr. Shamsul Amri Baharudin (Pengarah IKON, Universiti Kebangsaan Malaysia), dan Datuk Dr. Map Tap Saleh (Presiden IIM). Seminar diakhiri dengan perasmian oleh YAB Dato' Haji Abdul Ghani Othman, Menteri Besar Johor.

Dari pengamatanku, ada beberapa hal yang menarik tentang seminar itu. Yang pasti, persoalan yang dikemukakan oleh ketiga-tiga panel itu memang menarik, bahkan mencabar dan merangsang minda dan emosi. Sungguh! Tetapi aku amat terkedu apabila mengenang bangsaku berasaskan gelangat pemimpin-pemimpin bangsaku dalam perhimpunan seramai kira-kira 300 orang itu. Pemimpin UMNO memang banyak berbanding dengan pemimpin MCA, MIC dan Gerakan.

Aku kagum dengan penyertaan MIC. Majlis bermula pada jam 9.00 pagi, tetapi jam 8.00 pagi mereka sudah datang memenuhi kaunter pendaftaran. Jam 8.30 pagi kerusi-kerusi di bahagian hadapan sudah dipenuhi dengan pemimpin-pemimpin MIC. Dan mereka kelihatan cukup berdisiplin. Pemimpin-pemimpin UMNO yang datang semacam tidak berminat kerana sebahagian mereka lebih suka bersembang-sembang sambil merokok di luar dewan sehinggalah juru acara membuat pengumuman bahawa majlis akan dimulakan tidak lama lagi. Mereka mengambil tempat di belakang-belakang, hampir dengan pintu keluar masuk.

Yang anihnya pemimpin-pemimpin utama UMNO tidak banyak yang kelihatan sewaktu forum diadakan. Yang anihnya juga, semasa soal jawab dibuka, yang banyak mengemukakan soalan adalah pemimpin-pemimpin MIC berbanding dengan pemimpin-pemimpin UMNO. Adakah ini menggambarkan kualiti kepimpinan dalam UMNO? Aku tidak pasti kerana walaupun aku sebagai anggota Perkhidmtan Awam mahu tidak mahu perlu menyokong parti yanga memerintah, namun aku tidak pernah sehingga kini menjadi ahli dan melibatkan diri dalammana-mana parti politik.

Ada sebilangan kecil UMNO yang datang tetapi keluar balik apabila didapati YAB Menteri Besar tidak ada. Hanya apabila YAB Menteri Besar sampai, maka tiba-tiba sahaja pemimpin-pemimpin utama UMNO nampak batang hidungnya.

Jadi soalnya, patutkah kita marah jika bukan Melayu menyindir, memperlekehkan, mempersenda, malah menghina kita orang Melayu, sedangkan kita sendiri sememangnya mempunyai gelagat demikian. Biarpun tidak ramai, tetapi mereka mempunyai kedudukan istimewa dan penting. Memanglah, kerbau seekor membawa lumpur semua terpalit.

Soalnya juga: Ke mana kita hendak hantar kerbau seperti itu di kalangan bangsa kita?
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]