Friday, June 08, 2007

 

PERKAHWINAN DAN PEMBINAAN GENERASI

Media TV, radio dan akhbar kelmarin memaparkan berita utama tentang pengumuman Pak Lah pada 6 Jun untuk menamatkan zaman dudanya pada hari Sabtu ini dengan seorang janda yang menjadi berasnya berusia 54 tahun bernama Jeanne Abdullah. Pengumuman yang disampaikan dengan penuh keriangan itu disambut dengan kegembiran oleh orang ramai. Sepatah kata Pak Lah sendiri, Perdana Menteri yang gembira boleh menghasilkan kegembiraan berganda kepada rakyat hasil kerja kuatnya.

Aku ingin rakamkan ucapan tahniah kepada Pah Lah, semoga keputusan yang dibuat ini bukan sahaja akan mengceriakan dan memeriahkan lagi kehidupan harian Pak Lah, tetapi juga turut memberi manfaat kepada keseluruhan kehidupan rakyat dan negara. Aku doakan Pak Lah diberi Allah kesihatan yang sempurna, kekuatan mental yang terserlah, ketahanan emosi yang kukuh serta keteguhan rohani yang tidak guyah.

Perkahwinan adalah satu ikatan yang sah dan diiktiraf oleh agama dan masyarakat bagi membolehkan pasangan lelaki dan perempuan menjalani kehidupan bersama-sama sebagai suami isteri, menghasilkan zuriat dan hidup berkeluarga yang aman dan bahagia. Justeru ikatan murni ini perlu dipelihara baik-baik jangan sampai terurai atau terputus oleh sengketa atau perselisihan atau peranan licik yang dimainkan oleh peranan orang lain. Sesungguhnya kehidupan rumahtangga dan keluarga yang bahagia akan menghasilkan masyarakat yang aman sejahtera sekaligus mewujudkan negara yang maju, stabil dan harmonis.

Aku menamatkan zaman bujangku pada 30 Ogos 1975 dalam usia yang bagi ibuku dianggap agak lewat. Bukan sengaja hendak berkahwin lewat berbanding dengan teman-teman lain. Bukan juga kerana tidak ada calon yang boleh dijadikan teman hidup. Tetapi kelewatan itu lebih didorong oleh keinginan untuk membahagiakan hati seorang yang bergelar ibu.

Semasa aku bujang, memang sering ibuku bertanya bilakah aku akan menghadiahkannya dengan seorang isteri. Katanya, dia sudah tua dan ingin melihat anak lelaki tunggalnya itu di atas pelamin.

"Mak carikanlah. Saya ikut saja," jawabku apabila dia mendesak.

"Kau bukan tak tahu. Mak ni kan duduk di dapur saja. Mak tau apa!" jawabnya mengelak.

"Tapi mak banyak pengalaman."

"Kau sajalah cari. Kau kan banyak berjalan. Kau dah pergi banyak tempat. Kau dah banyak jumpa orang. Tak kan tak ada perempuan yang kau minat."

Dia tidak pernah menyarankan atau menyogokkan kepadaku mana-mana perempuan yang dia sukai. Walaupun aku desak, dia tetap mengatakan bahawa dia tiada pilihan. Dia serahkan aku sendiri mencarinya. Tetapi dalam diam-diam, aku tahu ramai saudara mara yang datang menemuinya, mencadangkan itu dan ini, si anu dan di pulan, untuk dipadankan denganku. Malah setengahnya menyerahkan kepada ibu gambar perempuan itu. Tetapi ibuku tetap membisu. Gambar-gambar yang diterima terus disimpannya tanpa ditunjukkan kepadaku. Namun aku tetap dapat menghidu dan menatapnya.

Sebagai anak muda pada ketika itu, aku tidak terkecuali daripada berhadapan dengan naluri mencari pasangan ini. Malah semasa di Maktab Perguruan pada tahun 1965 - 1966 pun sudah ada pilihan hati tetapi tidak menjadi selepas masing-masing bertugas berjauhan dan membawa diri sendiri. Dan selepas itu bermulalah siri perkenalanku dengan beberapa orang gadis yang menjadi pilihanku.

Namun hatiku sendiri telah bertekad bahawa setiap gadis pilihanku mestilah mendapat persetujuan dan restu ibuku. Ini amat penting bagiku. Namun setiap kali aku bawa berjumpa ibuku, maka pasti ada sahaja komen ibuku yang aku anggap menggambarkan bahawa ada cacat celanya pilihanku itu pada pandangan matanya. Bagi, dia kurang menyenangi pilihanku itu.

Aku sendiri amat sensitif terhadap kata-kata ibuku itu. Malah pada suatu ketika sewaktu aku perkenalkan seorang gadis pilihanku, dia berkata, "Kau nak ke perempuan tu?". Aku tawar hati mendengar kata-katanya itu lantas membuat kesimpulan bahawa dia memang tidak berkenan dengan pilihanku itu.

Lantas selepas hal itu berlaku, aku terus menjalin hubungan dengan gadis-gadis pilihanku itu sebagai teman biasa sahaja. Tidak lebih dari itu. Bahkan ada setengahnya turut menjadi teman baiknya sehingga dia beranak pinak dan hidup bahagia dengan keluarganya. Aku turut bahagia. Dan aku juga terus turut bahagia apabila aku berkahwin dengan seorang gadis berusia 24 tahun pada tahun 1975 lalu kini menjadi ibu kepada tujuh orang anak. Terima kasih isteriku! Terima kasih anak-anakku! Kaulah penghibur hatiku.

Inilah ceritaku berkaitan dengan perkahwinan. Bagiku, apabila seseorang itu memilih untuk berkahwin, yang menjadi pilihannya bukan sahaja pasangannya itu, tetapi juga adik beradiknya, ibu bapanya, kaum keluarganya, saudara maranya dan seluruh masyarakatnya. Itulah juga pastinya yang difikirkan oleh Pak Lah apabila dia memilih Jeanne, dengan mengambil kita sekurang-kurangnya pendapat dan pandangan anak-anaknya, adik beradiknya dan saudara maranya. Tentunya kerjayanya sebagai seorang ahli politik dan pemimpin utama negara juga turut menjadi pertimbangan PakLah.

Walau apa pun, kita jangan lupa panduan yang diberikan oleh agama kita dalam hal memilih suami atau isteri. Pertama agamanya, kedua keturunannya, ketiga harta bendanya, dan (keempat paras rupanya). Perkara ini penting diberi perhatian serius kerana daripada perkahwinan, kita akan menghasilkan zuriat sebagai kesinambungan kehidupan generasi. Dalam hubungan ini, aku amat berminat dengan sebuah pantun tradisi yang amat simbolik berkaitan dengan pembentukan generasi ini. Pantun ini sering benar menjadi rujukan oleh Profesor Diraja Ungku Aziz dalam pembicaraannya terhadap betapa bijaksananya orang Melayu zaman dahulu mengungkapkan pemikiran mereka secara berkias, terutama melalui pantun. Pantun tersebut berbunyi:

Di mana kuang nak bertelur;
Di atas lata di celah batu;
Di mana abang nak tidur;
Di atas dada di celah susu.

Renung-renungkanlah dan faham-fahamkanlah makna pantun ini yang amat mendalam dan tinggi nilainya. Nilai sebuah perkahwinan dan pembinaan generasi yang berkualiti bermula dari perancangan yang rapi berasaskan nilai-nilai murni dan tuntutan agama. Begitulah contoh yang ditunjukkan oleh burung kuang, sejenis burung luar biasa hidup di hutan rimba yang sukar dicari. Apabila burung ini hendak bertelur, maka dicarinya tempat yang paling sesuai - tempat yang aman, tenang dan selamat sebagai di atas batu rata air terjun.

Mengapa tidak kita jadikan iktibar?
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]