Sunday, July 29, 2007

 

MENTALITI SIHAT

Pada hujnga mnggu ini aku berada di Taman Rekreasi Gunung Lambak, Kluang, mengelolakan kursus kepimpinan pelajar, yang dihadiri 44 orang pemimpin pelajar Tingkatan Empat sekolah-sekolah menengah daerah Kluang.

Taman Rekreasi Gunung Lambak merupakan pusat peranginan dan rekreasi terbuka di daerah Kluang yang dilengkapi dengan kolam renang, restoran, dewan makan, bilik seminar, dormatari dan beberapa buah chalet. Diliputi oleh rimbunan pokok kayu menghijau membentuk sebuah hutan kecil menjadikan keadaan sekeliling aman dan nyaman. Sunyi dari kebisingan dan heruk pekuk bandar walaupun kedudukannya tidaklah jauh dari bandar Kluang. Cuma sekali sekala kesunyian ini pada waktu petang dihingarkan oleh suara beberapa ekor monyet yang bergayutan di dahan-dahan keliling chalet, dan kadang-kadang mengintai-ngintai kalau-kalau ada makanan yang boleh dijadikan habuan perutnya. Agaknya di hutan pun sudah tidak ada buah atau bahan-bahan makanan untuk monyet.

Keadaan keliling memang cukup tenang. Kesunyian sekitar turut diriuhkan oleh bunyi serangga yang mengasyikkan telinga mendengarnya. Cuma pada awal pagi keriuhan itu mula menjadi semakin jelas dan menyeluruh.

Sewaktu kami yang berkursus sibuk ke surau untuk solat Subuh, laluan ke puncak Gunung Lambak di hadapan surau itu sudah riuh oleh bunyi tapak kaki sekali sekala diselangi suara orang berbual sesama sendiri. Bunyi itu datangnya dari kumpulan orang-orang yang berjalan atau berjoging turun naik gunung ini. Aktiviti ini berterusan hingga kira-kira jam 9.30 pagi, dan kemudian bermula kembali pada jam 4.30 petang hingga jam 7.00 malam.

Aku perhatikan ada pelbagai aktiviti yang mereka lakukan. Ramai yang berjalan atau berjoging secara biasa, tetapi ada juga yang berjalan secara amengundur. Entah dari mana mereka belajaar teknik pergerakan fizikal serupa itu, aku tidak tahu. Ada jua yang berjalan dengan menggayungkan badan ke kiri dan ke kanan sambil kedua-dua belah tangannya memegang dua ketul batu bata. Tidak ketinggalan juga yang membuat tai chi sama ada secara persendirian atau berkumulan.

Aku perhatikan juga, hampir 95% yang menjalankan aktiviti ini terdiri dari satu kaum, iaitu kaum Cina. Yang Melayu adalah seorang dua di celah-celah kaum Cina yang banyak turun naik bukit itu. Sepanjang aku di situ, aku tidak pula melihat adanya kaum India.

Aku terus perhatikan bahawa kaum Cina yang berjalan dan berjoging itu merentasi pelbagai peringkat umur, bermula dari yang baru belajar berjalan hinggalah warga emas yang sudah menghadapi masalah untuk berjalan dengan selesa.

Aku membuat kesimpulan bahawa orang Cina sesungguhnya bukan sekadar komited dan bersungguh-sungguh dalam bidang ekonomi, tetapi juga bersedia untuk memelihara kesihatan diri dan kemantapan fizikal untuk terus sihat dan dilihat sihat.

Ke manakah mentaliti orang-orang Melayu tentang dirinya? Tentang kesihatannya?
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]