Friday, July 06, 2007

 

RUMAH KEDUA


Kita menyara hidup kita dengan bekerja. Bekerja menjana pendapatan. Pendapatan itu kita gunakan untuk memenuhi keperluan kita seperti perlindungan, makan minum, kesihatan, kasih sayang dan sebagainya.
Untuk itu, kebanyakan kita keluar rumah untuk bekerja, sama ada dengan kerajaan atau pihak swasta. Sekurang-kurangnya selama lapan jam kita berada di tempat kerja kita pada setiap hari, melakukan kerja-kerja yang berkaitan dengan tugas yang dipertanggungjawabkan kepada kita. Bagaimanakah perasaan kita selama tempoh bekerja itu? Adakah kita ceria? Adakah kita murung? Adakah kita bahagia? Adakan kita sangsara? Adakah kita suka? Adakah kita duka?
Ingat, ditolak masa yang kita habiskan dalam perjalanan dan waktu kita tidur, sebenarnya masa kita berada di rumah dan masa kita berada di pejabat adalah seimbang. Kira-kira lapan jam sehari. Ertinya, tempat kerja itu adalah rumah kedua kita. Rumah pertama, tempat tinggal, dan rumah kedua, tempat bekerja.
Jika kita ingin hidup bahagia, kita mesti pastikan kita mesti merasa gembira di kedua-dua rumah kita. Kalau di rumah kediaman kita, kita selalu ceria, gembira dan sukacita, jangan lupa untuk menjadikan rumah pejabat kita juga demikian. Bagaimana? Hiaskan tempat kerja dengan suasana yang menyenangkan hati, menyejukkan mata memandang, menyedapakan telinga mendengar. Ertinya, tempat kerja mesti bersih, cantik, selamat dan sihat dari segi orangnya dan persekitarannya.
Senangi dan sayangi orang-orang di sekililing anda, dan mereka akan menyayangi anda. Dan anda akan gembira di tempat kerja ada, rumah kedua anda. Rumahku syurgaku. Tempat kerjaku syurgaku.

Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]