Wednesday, August 22, 2007

 

OGOS YANG SIBUK

Bulan Ogos merupakan bulan yang sibuk bagiku. Selain rutin harian tugas rasmi, ada beberapa aktiviti penting yang mengheret penglibatanku secara langsung. Program demi program yang bertunda-tunda itu menyababkan tidak ada ruang untuk berehat, biarpun pada hari minggu untuk merancang dan membuaat persiapan. Namun kepuasan bekerja mengusir semua rasa penat dan bosan.



Awal bulan dimulai dengan Seminar Integriti Daerah Segamat pada 7 Ogos. Seramai 300 orang berhimpun di Dewan Majlis Daerah Segamat bagi menerima pendedahan tentang Pelan Integriti Nasional (PIN yang dirasmikan oleh Pegawai Daerah Segamat. Kursus Kepimpinan Pelajar Cemerlang Daerah Batu Pahat diadakan pada 10 - 12 Ogos di Yayasan Warisan Johor, dan pada masa yang sama dua program lain diadakan, iaitu Anugerah Sastera Darul Takzim di Hotel Selesa, Johor Bahru pad 11 Ogos, dan Konvensyen Bahasa dan Persuratan Melayu di hotel yang sama pada 12 Ogos.


Yang paling mencabar ialah Program Khidmat Masyarakat yang dinamakan Sunathon 2007 di Endau, Mersing pada 18 - 21 Ogos. Program ini dikelolakan bersama Peratuan Perubatan Islam Malaysia (IMAM) Russia Students' Chapter, dengan kerjasama Pejabat Daerah Mersing, melibatkan seramai 15 orang doktor pakar perubatan dan 150 orang pelajar perubatan Malaysia di dalam dan di luar negara (seperti Russia, Jordan, Mesir, United Kingdom, Ireland, Republik Czech, Australia, dan Indonesia) untuk menjalankan kerja amal mengkhatankan 100 orang kanak-kanak di kawasan Endau, Mersing. Program yang melibatkan penyertaan 65 keluarga setempat sebagai keluarga angkat kepada para peserta program ini telah dirasmikan oleh YB Datuk Dr. Haji Abdul Latiff bin Ahmad, TimbalanMenteri Kesihatan Malaysia.


Alhamdulillah, segalanya berjalan dengan lancar dan berjaya hasil komitmen dan kerjasama padu daripada semua pihak. Dan menjelang kehadiran bulan Septembnr, aku kini sibuk pula menyediakan persiapan untuk Program Integriti Dalam Penulisan Puisi pada 7 - 9 September. Pada kali ini, 50 orang penulis negeri Johor di bawah naungan Persatuan Penulis Johor (PPJ) akan memantapkan kefahaman mereka terhadap jati diri dan integriti, termasuk aktiviti menyusuri Sungai Johor bagi menyaksikan kesan-kesan sejarah peninggalan Kerajaan Johor-Riau-Lingga.


Semoga semua sihat, selamat dan berjaya.





Bersama-sama Yahya Abu Bakar (Pak Ya) dalam Majlis Anugerah Sastera Darul Takzim



Berucap dalam Majlis Penyerahan Anak Angkat, Program Sunathon 2007, yang dirasmikan oleh Pegawai Daerah Mersing (diwakili oleh Penolong Pegawai Daerah, Encik Khalid Jusoh) pada petang 18 Ogos. Turut kelihatan dalam gambar ialah Khairil Idham Ismail, Penyelaras Program.
Para peserta Sunathon 2007 bergambar ramai melepaskan rasa kesyukuran, kegembiraan dan kepuasan setelah berjaya mengkhatankan 104 kanak-kanak di kawasan Endau.



Seorang kanak-kanak tenang dan bersahaja sewaktu disunatkan. Tahniah.
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]