Sunday, September 16, 2007

 

KELIRU

Pertama, 50 tahun negara merdeka. Penduduk di Paya Mengkuang, Melaka masih belum bebas dengan pencemaran bau dan najis dari ratusan ribu babi yang diternak tanpa kelulusan. Dan kerajaan nampaknya longlai untuk bertindak.

Kedua, 50 tahun negara merdeka. Guru Bahasa Melayu (kenapa dimatikan dengan Bahasa Malaysia?) tanpa disedari dihina melalui Bajet 2008, apabila tidak ada ganjaran elaun untuk mereka, sedangkan ada elaun untuk guru Bahasa Tamil dan Bahasa Cina.

Ketiga, 50 tahun negara merdeka. Ketuanan Melayu diperlekek apabila Yang Dipertuan Agong tiada upaya menghunus keris dalam Majlis Pertabalannya.

Keempat, 50 tahun negara merdeka. Pemimpin Melayu menjadi jaguh perpaduan dengan mengenepikan perjuangan untuk bangsanya. Pemimpin Cina dan India kuat berkokok memperjuangkan bangsa mereka. Siapa pembela orang Melayu?

Kelima, 50 tahun negara merdeka. Pak Lah menegur juru gambar media kerana dikatakan tidak menghormati lagu Negaraku apabila sibuk mengambil gambar ketika lagu tersebut dimainkan. Katanaya, tak petriontik. Pah Lah sendiri pada sambutan Menjelang Detik 12 Malam Kemerdekaan, didapati mengetuai orang ramai menari-menari gembira semasa lagu Negaraku dimainkan sambil kibarkan Jalur Gemilang di tangan.

Aku sayang pemimpinku. Aku sayang bangsaku. Aku sayang negaraku. Tetapi aku keliru. Aku berharap jangan ada orang-orang Melayu yang lain terus keliru seperti aku.
Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]